بسم الله الرحمن الرحیم

قال رسول الله صلى الله علیه وآله:

سَتُدْفَنُ بَضْعَهٌ مِنّی بِاَرْضِ خُراسَانَ، مَازَارَهَا مَکْرُوبٌ اِلاّ نَفَّسَ اللهُ کَرْبَهُ، وَ لا مُذْنِبٌ اِلاّ غَفَرَاللهُ ذَنْبَهُ

رسول اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: بزودى پاره اى از تن من در خراسان دفن مى شود، هیچ غمگینى او را زیارت نمى کند مگر اینکه خدا غم از دلش بزداید و هیچ زائر گنهکارى مگر اینکه خداى تعالى گناهانش را بیامرزد.

من لایحضره الفقیه، ج‏۲، ص۵۸۵

مقام معظم رهبری حفظه الله :

اگر بخواهیم با یک بیان شیوا و با مضامین خوبی حرف بزنیم آن همین زیارتهایی است مثل زیارت مخصوصه ی امام رضا، زیارت امین الله یا زیارت جامعه

دو فرهنگ در مکتب تشیع وجود دارد که از مهم ترین عوامل در استمرار و استقرار جامعه شیعه در طول تاریخ بوده و هم در پرورش روحیه فردی شیعه و هم در پرورش روحیه اجتماعی او نقش جدی و بی بدیلی را ایفا کرده است، به گونه ای که حذف هر کدام از این دو فرهنگ می تواند قوام و بقاء جامعه شیعه را در معرض خطر جدی قرار دهد.

اول فرهنگ عزاداری و توجه به مصائب و ابتلائاتی است که ائمه اطهار علیهم السلام به خصوص حضرت سیدالشهداء علیه السلام در راه اقامه کلمه توحید متحمل شده اند.

و دوم فرهنگ زیارت معصومین علیهم السلام است . بی تردید فضیلت ها و ثواب هایی که در روایات، برای زیارت معصومین علیهم السلام ذکر شده در کمتر عملی مشاهده می شود؛ و این به جهت آثار عظیمی است که این عبادت در جامعه و آحاد افراد آن ایجاد می کند .

زیارت فرصتی برای نزدیک شدن به معرفت الهی است که از وادی ولایت امام علیه‌السلام عبور می‌کند و هدف ما از زیارت این است، عهدهایی را که با خدا بسته و از آن‌ها تخطی کرده بودیم؛ دوباره تحکیم و نو کنیم.

امام رضا علیه السلام و شکل گیری جریان تشیع:

اصلًا مرکز ایران آستان قدس است…

…همه نیروها، همه قدرتها در هر جا هستند، محتاج به توجه خاص حضرت رضا (سلام اللَّه علیه) هستند.

امام خمینی رضوان الله تعالی علیه

آستان قدس رضوی، مطاف فرشتگان و کروبیان و قبله ی اهل دل و ملجأ مومنان صادق، امروز به برکت طلوع خورشید انقلاب اسلامی، پایگاه بلند اندیشه اسلام و پرچم معارف قرآن نیز هست.

مقام معظم رهبری حفظه الله

تاریخ تشیع در ایران متأثر از هجرت امام رضا علیه السلام به ایران است و یکی از نمونه‌‌های آثار مهاجرت ایشان جابه‌جایی مرز جغرافیای شیعه است. وقتی حضرت به ایران تشریف آوردند تشیع را با خود جابجا کردند و شیعه دارای کانون جغرافیایی گردید. بنابراین، شیعه به نقطه‌ای رسید که از فرهنگ مدوّن، کانون جغرافیایی مقتدر و روحانیّت متمرکز برخوردار شد.

سپس حرکتی اجتماعی برای بنیان‌گذاری دولت دینی و حاکمیت شکل گرفت که در نهایت نیز به وسیله مرجعی مورد وفاق هم‌چون امام خمینی (ره)، به سرانجام رسید و شیعه، نظام پیدا کرد.

با این تصویر و فرمایشات بزرگان می توان مدعی شد که حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام نقش کانونی و محوری در هدایت جریان تشیع دارد و می بایست بیش از پیش از این امام همام و ظرفیت فراگیر دینی که بواسطه حضور ایشان ایجاد شده است بخصوص برای ترویج و تعمیق معارف اهل بیت علیهم السلام بهره برد.

 

زیارت امام رضا علیه السلام :

 روایات در بردارنده فضیلت زیارت امام رضا علیه السلام شگفت انگیز و بسیار مهم تر از آن چیزى است که در این باره گفته شده است. در احادیث نقل شده است: «هر کس امام رضا علیه‌السلام را زیارت کند، مانند آن است که خداوند را در عرش زیارت کرده باشد. به زائر وی ثواب هفتاد حج مقبول عطا می‌شود. گناهان گذشته و آینده زائر آمرزیده می‌شود. بهشت از برای او می‌شود و در روز قیامت در کنار منبر رسول الله صلوات الله علیه برای او نیز منبری قرار داده می‌شود تا مردم از حساب فارغ شوند»

همچنین امام رضا علیه‌السلام فرموده‌اند: «هر کس به زیارت من بیاید من در سه جا به دیدن او می‌روم. هنگامی که کتاب‌ها (نامه اعمال) به دست‌های راست و چپ داده می‌شود، در وقت نهادن اعمال در میزان و در هنگام عبور از صراطـ »

گر چه برخی از این روایات تصریح بزیارت قبر مطهر و اشاره به طی بعد مسافت دارند اما بزرگواری و بزرگ منشی ائمه اطهارعلیهم السلام، فاصله دور یا نزدیک نمی شناسد زائر هر که و هر کجا باشد، دلش را به کرم و فضل ائمه اطهار علیهم السلام گره می زند و لطف و مهربانی آنان را حس می کند.

در روایات متعددی به زیارت حضرات معصومین علیهم السلام حتی از راه دور سفارش شده است. به خصوص ما در ارتباط با امام هشتم علیه السلام داریم که مرحوم سیدبن طاووس درمسئله استحباب زیارت امام رضا علیه السلام را آورده: از راه دور و نزدیک زیارت امام رضا علیه السلام مستحب است.

روزهای مخصوص زیارتی امام رضا علیه السلام:

زیارت حضرت رضا علیه السلام در روزهای خاصی مورد تاکید قرار گرفته است. مثل روز ولادت (۱۱ ذی القعده) و روز شهادت آن حضرت (مطابق مشهور آخر ماه صفر) سپس از کتاب اقبال مرحوم سید بن طاووس استحباب زیارت آن حضرت را در روز ۲۳ ذی القعده (طبق روایتی روز شهادت آن حضرت) نیز نقل می کند مرحوم محدث قمی نیز علاوه بر ماه رجب روز ۲۵ ذی القعده را نیز به این موارد ضمیمه کرده است .

در ایام هفته نیز با توجه به روایات روز چهارشنبه بعنوان روز زیارتی حضرت رضا علیه السلام مشخص شده است.

زیارت امین الله

 

اگر بخواهیم با یک بیان شیوا و با مضامین خوبی حرف بزنیم آن همین زیارتهایی است مثل زیارت مخصوصه ی امام رضا، زیارت امین الله یا زیارت جامعه

مقام معظم رهبری حفظه الله

سرّ سفارش های فراوان به قرائت زیارت ائمه علیهم السلام این است که زیارت، یکی از راه های ابراز محبت به ایشان و مایه نزدیکی زائر به خداوند متعال و هدف آفرینش می باشد و در حقیقت، با زیارت ایشان می خواهیم آنها را الگوی خود در سیر و سلوک به سوی کمال نهایی قرار دهیم.

زیارت امین الله، زیارتی است که امیر عابدان و سید و سالار پرستشگران، امام زین العابدین علیه السلام در اوج عرفان، خطاب به امیر مؤمنان علی علیه السلام آن را انشاء فرموده و از بهترین زیارتنامه هاست و امام باقر علیه السلام فرمودند: می توان آن را در تمام زیارتگاه های ائمه علیهم السلام خواند.

این زیارتنامه دربردارنده معارف بلند و مسائل اخلاقی والایی است که در قالب دعا انسان را ترغیب می کند تا به این کمالات متصف شود .

به هر تقدیر این زیارت از جهت سند و متن و معنا بسیار عالی است، در کتب معتبر نقل شده است و به مواظبت آن تأکید شده است. بخصوص اینکه علامه مجلسی ره در بحارالانوار می‌گوید: «ما این زیارت را از چند جهت نقل کردیم وتکرار نمودیم:

۱. از جهت اختلاف الفاظ

۲. دیگر آنکه این زیارت از نظر سند صحیح‌ترینِ زیارت‌ها است.

۳. از نظر مورد و جاهایی که می‌توان آن را خواند، از همه آنها عمومی‌تر است و در همه جا می‌توان آن را خواند».

سلام بر امام

با توجه به توضیحاتی که گذشت در کشوری که متعلق به امام رضا علیه السلام است بایستی این بستر وجود داشته باشد که دلهای مردم حداقل هفته ای یک بار متوجه بارگاه آن امام بشود.

بهترین مسیر برای این هدف ایجاد زمینه هایی در مکان های مذهبی و بخصوص بقاع متبرکه و مساجد سراسر کشور است تا در روزهای زیارتی امام رضا علیه السلام و در ایام هفته (هر هفته چهارشنبه ها بعد از نماز مغرب و عشاء) با قرائت یکی از ادعیه های مأثوره (زیارت شریفه امین الله) ارتباط قلبی بین مردم و امام رضا علیه السلام برقرار شود.

این طرح هم اکنون در حرم مطهر رضوی در حال اجراست و از زمانی که شروع شده است مجموعه ها و دستگاه های مختلفی برای انجام آن اعلام آمادگی کرده اند و امید است در صورت حضور فعال صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منجر به ترویج و تبدیل شدن آن به یک فرهنگ در کشور عزیزمان شود.

 

اهداف:

۱-           زیارت امام رضا علیه السلام از راه دور و ارتباط قلبی با آن امام رئوف

۲-           بهره بردن از ثواب زیارت حضرت رضا علیه السلام بخصوص برای افرادی که امکان تشرف ندارند

۳-           آشنایی مردم با معارف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بخصوص صفات و عناوین وارده در فرازهای زیارت امین الله

۴-           ترویج و تعمیق معارف رضوی در قالب جلسات تبیین و تفسیر زیارت امین الله

 

نظرات علمای اعلام در خصوص اجرای طرح

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی:

جابر بن عبدالله انصاری در روایاتی که سندش خیلی معتبر است می گوید من به حضرت باقر(ع) عرض کردم که اگر بخواهیم حضرت امیر و امامان دیگر را زیارت کنیم چه عبارتی بگوییم؟ حضرت باقر(ع) از پدرشان امام سجاد(ع) زیارت امین الله را نقل کردند که این را برای هر یک از ائمه (ع) بخوانند مثل نوری است که خداوند متعال نظر خاصی به آن کسی که می خواند دارد و بعد خواندن آن شخص، این زیارت به مهر پیامبر (ص) تأیید می شود، بعد به خدمت امام عصر(عج) تقدیم می شود. از این جهت این زیارت امین الله جایگاه بسیار بلندی دارد.

علامه مجلسی هم در بحار فرموده این زیارت از لحاظ سند کامل ترین سند را دارد، از این جهت خواندنش بسیار لازم است و دارای ثواب و قدر بسیار بالایی است.

خوب است که در تمام زیارت گاه ها، بقاع و مساجد، حداقل هفته ای یک شب زیارت امین الله خوانده شود. ان شاء الله خداوند توفیق بدهد.

حضرت آیت الله العظمی سبحانی:

زیارت امین الله از زیارت های بسیار معتبر ما است و علمای نجف و مراجع غالباً مقید هستند که علاوه بر زیارت های دیگر به خصوص این زیارت را بخوانند.

هم از نظر سند معتبر است، هم از لحاظ محتوا بسیار بالاست و انجام این کار در تمام بقعه ها سبب نورانیت بقعه و نورانیت افراد می شود. هم توجه به ائمه دارد، هم توجه به خدا دارد، خصوصاً دعاهای بسیار جالبی در ضمن این زیارت است که قلب ما و روح ما نورانیت می بخشد و این عمل را من تبریک می گویم. ان شاء الله موفق است و موفق باشید.

 

فرایند اجرای طرح

طرح سلام بر امام به همت آستان قدس رضوی طراحی گردیده و به مرحله اجرا رسیده و یکی از تشکل های فرهنگی مشهد مقدس به نام کانون فرهنگی جوادالائمه علیه السلام مسئولیت اجرایی این طرح را بر عهده دارد.

علاوه بر این سازمان صدا و سیما، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان بسیج مستضعفین، مرکز رسیدگی به امور مساجد استان ها و سایر نهادها و تشکل های فرهنگی سراسر کشور به عنوان مشارکت کنندگان در کنار این طرح هستند.

به منظور پیگیری کامل فرایند اجرای طرح سلام بر امام دبیرخانه دائمی در کانون فرهنگی جوادلائمه علیه السلام مشهد مقدس به نشانی میدان شهدا، خیابان امام خمینی ۵، مسجد جوادالائمه علیه السلام فعال گردیده است.

علاوه بر این، کانون های خادمیاری زائر و زیارت در همه استان ها مسئولیت اجرای طرح و پیگیری های مربوط به آن را بر عهده دارند.

مسیرهای ارتباطی با دبیرخانه طرح:

تلفن : ۰۵۱۳۲۲۲۴۴۸۸

تلفن همراه (آقای نژاد حسینی): ۰۹۳۶۶۱۱۵۱۵۲

شناسه شبکه های اجتماعی: @salambaremam8

نشانی سایت: www.3raj.ir

دکمه بازگشت به بالا