خدمت در سایه تاریخی که لاکچری شمرده شد / محرومیت‌زدایی در پناه جوادالائمه(ع)

مدیر هیئت و کانون فرهنگی هنری جوادالائمه(ع) با اشاره به تاریخ تقویمی ۹۹/۹/۹ گفت: از این تاریخ تا چهارم اسفند ۹۹، که روز ولادت امام جواد(ع) است، ۹ برنامه و ایده فرهنگی را در پناه جوادالائمه(ع) با محوریت دستگیری و محرومیت‌زدایی دنبال می‌کنیم.

به گزارش ایکنا، آنچه به واسطه شیوع کرونا همه ملت‌ها از جمله کشور ما را تحت تأثیر قرار داد در وهله نخست مشکلات و نگرانی‌های مردم از این ویروس و بیماری همه‌گیر و سپس نگرانی دولت‌ها در تصمیم‌گیری و اداره جامعه، آن هم در وضعیتی بحرانی، بود. این معادله زمانی پیچیده‌تر می‌شود که باید علی‌رغم وجود متغیر‌هایی همچون رفتار‌های هیجانی، ترس و اضطراب عمومی، مجهولات علمی، ساختار و تاریخ اجتماعی مدرن ملت و امکان توطئه بین‌المللی تصمیم‌گیری‌ها انجام پذیرد.

در این بین گروه‌هایی مانند هیئت‌ها و تشکل‌های مردمی، که متشکل از نیروهای داوطلبانه و اکثراً جوان هستند، برای خدمت آمادگی دارند و به خواست خود به میدان می‌آیند تا آنجا که دولت نیز از این تشکیلات به‌منظور توزیع امکانات و خدمات کمک می‌گیرد و از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده می‌کند. این گروه‌ها حتی قادرند در کنار تأمین معیشت نیازمندان، به آن‌هایی که شغل خود را از دست داده‌اند نیز مهارت‌های خاصی را آموزش دهند و اشتغال بدیل ایجاد کنند و بر همین اساس این مجموعه‌ها در حوزه‌های آموزش، خدمت‌رسانی، تبلیغات و موضوعات فرهنگی و بسیاری دیگر از موضوعات ورود کرده و پای کار هستند.

هیئت و کانون فرهنگی و هنری و پایگاه بسیج جوادالائمه(ع) نیز یکی از مجموعه‌های تشکلی مردم‌نهاد است که در قالب یک ساختار و با مرکزیت مسجد جوادالائمه(ع) واقع در مشهد مقدس فعالیت می‌کند. این مجموعه از سال‌های پیش از پیروزی انقلاب در قالب هیئت مذهبی و فعالیت‌های مسجدی شکل گرفت و نخستین پایگاه بسیج خطه خراسان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می‌آید. از جمله فعالیت‌ها و اقداماتی که این کانون تلاش کرده آن‌ها را به ثمر بنشاند در حوزه‌های اعتقادی، آموزشی و حتی محرومیت‌زدایی بوده است. آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگوی ایکنا با مهدی رجب‌پور، مدیر مجموعه هیئت و کانون فرهنگی و هنری جوادالائمه(ع)، است که به تشریح اقدامات، فعالیت‌ها و برنامه‌های این مجموعه به‌ویژه در زمینه محرومیت‌زدایی پرداخته است.

ایکنا ـ در حال حاضر کانون فرهنگی هنری جوادالائمه(ع) مشغول چه فعالیت‌هایی است و در حوزه محرومیت‌زدایی چه اقداماتی را در طول یک سال اخیر انجام داده است؟

مجموعه هیئت و کانون جوادالائمه(ع)، چند رسالت مهم را برای خود تعریف کرده و اعضای آن برگرفته از جود و سخاوت حضرت جواد(ع) تلاش دارند به عنوان مسلمان و هموطن دغدغه‌هایی را مدنظر قرار دهند. از اسفند سال گذشته که شیوع بیماری کرونا را در کشور شاهد بودیم و در همان زمان و کمی بعدتر یعنی در تاریخ ۱۵ اسفند ۹۸، ولادت امام جواد(ع) را پیش رو داشتیم و این روز که برای مجموعه ما بسیار مهم بود و هر ساله در این روز به همت ستاد مردمی هیئت که در سطح کشور گستردگی دارد، برنامه‌های متنوع و متعددی دنبال می‌شد، رویکرد کانون تغییراتی کرد.
نیمه اول اسفند سال گذشته که همزمان با شیوع بیماری، وحشت و ترس در بین مردم رخنه کرد و مسئولان در این بحبوحه نمی‌دانستند چه باید کنند، در هیئت جوادالائمه(ع) فعالیت‌هایی را آغاز کردیم و تقریباً تا ۱۵ اسفندماه که اقدامات جدی در کشور انجام نمی‌شد، در میدان حاضر بودیم. در همین فاصله که از اجتماع هر ساله جوادیون در ولادت امام جواد(ع) محروم ماندیم، تصمیم گرفتیم جایگزین تعطیلی هیئت، برنامه‌ها و طرح‌های دیگری را دنبال کنیم. اکنون که بیش از ۱۰ ماه از شیوع و همه‌گیری این ویروس در کشور می‌گذرد، برنامه‌های هیئت تعطیل نشد، بلکه تبدیل به تحرکاتی برای مقابله با کرونا شد.
در نوروز ۹۹ و همزمان با شهادت امام موسی‌بن جعفر(ع)، به همت اعضای کانون در قالب کمک به مردم حاشیه شهر، علاوه بر توزیع ارزاق و اقلام مایحتاج مردم نیازمند، تلاش شد این طرح‌ها و اقداماتی که انجام می‌شود دارای پیوست فرهنگی باشند. در نیمه شعبان نیز که مقام معظم رهبری بر مواسات مردم و مسئولان تأکید کردند، با جدیت کار را دنبال کردیم و در ماه رمضان امسال ابتکارات خوبی پیگیری شد، از جمله اینکه به سراغ روستا‌های اطراف مشهد رفتیم و دفترهای سوپرمارکت‌های روستایی‌ها را تسویه کردیم که این کار به نام امام جواد(ع) انجام شد.

در این حرکت به روستا‌های زیادی سر زدیم. همچنین به نانوایی‌های اطراف مشهد رفتیم و تنور‌های آن‌ها را در طول روز خریداری می‌کردیم تا برای مثال در مناسبت‌هایی مانند شب قدر و ولادت ائمه(ع) نان رایگان در اختیار مردم قرار گیرد. همچنین به‌منظور تهیه بسته‌های ارزاق و توزیع آن‌ها در اطراف مشهد، به سراغ بازارها و مراکز خرید در مشهد نرفتیم، بلکه خرید‌ها را از خود مغازه‌ها و سوپرمارکت‌های روستایی انجام دادیم.

 

 

ایکنا – فعالیت‌های جهادی عمدتاً خودجوش است و دستاورد‌های خوبی به همراه دارد. آیا دستگاه‌ها و متولیان امر نیز برای مدیریت بهتر مشکلات و مسائل مردم به سراغ شما می‌آیند؟

اگر بخواهیم منتظر مسئولان باشیم، هیچ کاری انجام نمی‌شود. نیروهای بسیجی و جهادی و داوطلبانه و مردمی، با اخلاص کار می‌کنند تا آنجا که نهاد‌های حاکمیتی وظیفه خود را فراموش کرده‌اند. بخشی از کار‌هایی که از سوی نهادهای مردمی انجام می‌شود فراتر از وظیفه و به دلیل بر زمین ماندن امور است. مشکلاتی وجود دارد که نباید باشد، در حالی که اگر کشوری بودیم که از لحاظ منابع، امکانات، معادن و حتی فرهنگ فقیر بود، وجود مشکلات و آسیب‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … قابل پذیرش بود، اما با وجود همه امکانات و منابع و چهار فصل بودن کشورمان و فرهنگ غنی آن، چرا باید فردی که جانباز جنگ تحمیلی هم هست به خاطر دو میلیون تومان نتواند کار‌های ترخیص بیمارستان را انجام دهد؟

مجموعه‌های خیریه باید مردمی باشند و معطل مسئولان نمانند، اما این را به یقین می‌گویم که مسئولانی که درد مظلوم را نمی‌بینند و نمی‌شنوند، بالاخره جایی باید جواب دهند. فقر مملکت ما را از پا در نمی‌آورد، آنچه مردم را زمین می‌زند، تبعیض است. چطور برای آقازاده‌ها همه چیز باید فراهم باشد، اما فردی عادی برای یک عمل جراحی کوچک که از پس انجام آن در مجموعه‌های خصوصی برنمی‌آید، باید ماه‌ها منتظر بماند؟ این‌ موضوعات مردم را اذیت می‌کند.

 

ایکنا ـ طبعاً به دلیل حضور مستقیم در مناطق محروم از نزدیک شاهد درد و رنج مردم بوده‌اید. مهمترین مسائل و مشکلات گریبان‌گیر آنان چه مواردی بوده است؟ 

در مشهد بخش‌ها و مناطق مختلفی وجود دارد که هر منطقه مشکل و معضل متفاوت با منطقه و ناحیه دیگر دارد. مشهد شهر امام رضا(ع) است و نباید مشکلات اقتصادی و اجتماعی را در این منطقه شاهد باشیم. بدون اغراق مجموعه آستان قدس دغدغه‌مندانه فعالیت‌های خوبی را انجام داده، اما کافی نبوده است. از طرفی نباید نیازمندپروری کرد، به این معنا که توزیع بسته‌های معیشتی نباید به شکلی باشد که افراد دنبال کار و شغل نروند و در خانه بنشینند؛ بر همین اساس باید نگاه هویت‌ساز به مناطق محروم داشت و هر اقدامی با یک پیوست فرهنگی همراه باشد و کمک‌ها مستقیم نباشد، اگرچه ضعف‌هایی وجود دارد. در مجموعه هیئت و کانون امام جواد(ع) این موضوع را پیگیری می‌کنیم.
در موضوع اشتغال‌زایی برای افراد نیازمند، نگاه ویژه‌ای داریم و دوره‌هایی به منظور توانمندسازی افراد برگزار می‌شود و حتی در توزیع بسته‌های معیشتی کارگروه‌هایی وجود دارد که سعی می‌شود در کنار هر اقدامی، پیوست‌های فرهنگی و اقتصادی تبیین شود.
ایکنا – کمی از این موضوع فاصله بگیریم. گویا در کانون جوادالائمه(ع) ایده‌هایی در پی تاریخ تقویمی ۹۹/۹/۹ داشته‌اید. درباره آن‌ها بیشتر توضیح دهید.

در هشتم آبان‌ ۸۸ که در تقویم ۸۸/۸/۸ بود، ولادت امام رضا(ع) را داشتیم که مناسبت بسیار مهمی بود و روز شلوغی از نظر برگزاری مراسم‌ و جشن‌ها محسوب می‌شد. طی هفته‌های گذشته نیز تاریخ تقویمی مشابه این روز را داشتیم(۹۹/۹/۹) که البته مناسبت خاصی نبود و به همین منظور تصمیم گرفتیم مجموعه کار‌هایی را با محوریت عرض ارادت به امام جواد(ع) آغاز کردیم و از این تاریخ تا ۴ اسفند ۹۹ که روز ولادت امام جواد(ع) است، ۹ برنامه و ایده فرهنگی را دنبال می‌کنیم.

در ۹ آذر ۹۹، ۹ کار طراحی شد که هر طرح با مسئولیت یک فرد به ثمر نشست. از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح یا باب‌الحوائج(ع) اشاره کرد که در این طرح ۹ زندانی نیازمند مشهد آزاد شدند. طرح دوم، مواسات نام داشت که در این طرح بنا به سرکشی از ۹۹ خانواده بود، اما به حدی حضور خیران در این طرح چشم‌گیر بود که این تعداد به سرکشی از حدود هزار خانواده رسید. همچنین طرح مائده آسمانی را داریم که تمام خانواده‌های سراسر کشور می‌توانند در آن مشارکت کنند. بر این اساس خانواده‌ها در نهم هر ماه تا پایان اسفند ۹ پرس غذا به نیت امام جواد(ع) در خانه خود طبخ می‌کنند و این غذا‌ها را به دست اطرافیان و یا نیازمندان اطراف خود می‌رسانند.

در کنار این طرح‌ها، ۹ خانواده نیازمند به مدت ۹ ماه تحت پوشش کامل قرار گرفتند. طرح دیگر، پسران و دختران آسمانی بود، از این منظر که در روز ۹۹/۹/۹ تولد‌ها و زایمان‌های لاکچری را شاهد بودیم و شلوغی بیمارستان‌ها در این روز ما را به فکر انداخت که این طرح را اجرا کنیم. بر این اساس به هر خانواده‌ای که در نیمه اول آذر خداوند به آن‌ها فرزند پسر یا دختری عطا کند و نام او را جواد یا محمدجواد و یا فاطمه، زهرا و معصومه بگذارند و این نام‌ها را برای فرزندان خود انتخاب کرده باشند، هدیه نفیس متبرکی از طرف آستان قدس به آن‌ها تقدیم می‌شود. از این‌ رو، خانواده‌ها می‌توانند به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۷۷۶ این اقدام نیک خود را اعلام کنند. دلیل اجرای این طرح از این جهت بود که امروز می‌بینیم حتی بسیاری از خانواده‌های مذهبی نیز از ارزش‌های اعتقادی از جمله نام نیک نهادن بر فرزند کناره گرفته‌اند.

موضوع دیگر اجرای طرح مدافعان سلامت بود. نهم آذر به سراغ بیمارستان‌هایی رفتیم که درگیر بیماران کرونایی هستند و برنامه‌هایی برای تکریم مدافعان سلامت و نیرو‌های خدماتی اجرا شد. طرح دیگر پرسمان ۹۹۹۹ است که ۹ سؤال از سبک و سیره امام جواد(ع) طرح شده و علاقه‌مندان به شرکت در این طرح و پرسمان می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی هیئت و کانون امام جواد(ع) مراجعه کنند. طرح بعدی طرح سلام بر امام بود. در روز ۹۹/۹/۹ در ساعت‌های ۹ صبح و ۹ شب ارتباط زنده با کاظمین و حرم امام جواد(ع) برقرار شد و عرض ارادتی به امام جواد(ع) را شاهد بودیم. طرح بعدی نیز طرح خادم‌الجواد(ع) بود که از خادمان گروه‌های جهادی تقدیر شد. این برنامه‌ها تا ۹۹/۱۲/۴ (چهارم اسفند) ادامه خواهد داشت.
این روز‌ها همه ما درگیر شیوع کرونا و  مسائل و مشکلات ناشی از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم، اما در این بین نباید توسل و توجه به اهل‌بیت(ع) را فراموش کنیم. کشور ما متبرک به نام امام رضا(ع) است، اگر همه دست به دست هم دهیم و پروتکل‌ها را رعایت و باورهایمان را تقویت کنیم، شر این ویروس سریع‌تر کم می‌شود.
منبع
خبرگزاری ایکنا
دکمه بازگشت به بالا