مسجد جوادالائمه(ع)، مسجدی با فعالیت‌های ملی

مسئول هیئت و کانون فرهنگی مسجد جوادالائمه(ع) گفت: این مسجد از سال‌های پیش از انقلاب تأسیس شد و فعالیت‌های خود را آغاز کرد و توانست جوانان بسیاری را در دوران انقلاب به جبهه دفاع مقدس اعزام کند و پس از آن نیز تاکنون توانسته است اقدامات خود را به‌صورت ملی گسترش دهد

مهدی رجب‌پور، مسئول هیئت و کانون فرهنگی مسجد جوادالائمه(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با حضور در این خبرگزاری، در خصوص اقدامات و پیشینه تاریخی این مسجد اظهار کرد: مجموعه هیئت و کانون فرهنگی جوادلائمه(ع) یکی از مساجدی است که از سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در قالب هیئت مذهبی و فعالیت‌های مسجدی شکل گرفته و یکی از مساجد اصلی است که بسیاری از فعالیت‌های دوران انقلاب از این مسجد شکل گرفته است. همچنین علاوه بر آن نیز این مسجد از اولین پایگاه‌های مردمی خطه خراسان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌شمار می‌رود و شهید مصطفی رجب‌پور نیز به عنوان اولین شهید بسیجی استان از این مجموعه به جبهه دفاع مقدس اعزام شده است.

وی افزود: در واقع این مجموعه پیش از آغاز جنگ، فعالیت‌های خود را آغاز کرد و پس از اتمام جنگ نیز مانند بسیاری از مجموعه‌های دیگری که باید رویکرد خود را تغییر می‌دادند، این تغییر رویکرد را در بطن خود ایجاد کرد

رجب‌پور ادامه داد: این فعالیت‌ها ادامه داشت تا اینکه وارد دهه ۷۰ شدیم. در این دهه با شکل‌گیری گفتمان جدید ما نیز سعی کردیم که به نوعی با الگوگیری از دفاع مقدس، به جوانان میدان دهیم و بر همین اساس به تدریج فعالیت‌های خود را با رویکرد فعالیت‌های فرهنگی پیش بردیم و در همین راستا تمام برنامه‌های خود را به نحوی سازماندهی کردیم که برای هر سن، سلیقه، ظرفیت و توانمندی هر فردی، زمینه فعالیت وجود داشته باشد و سعی داشتیم که از همان ابتدای فعالیت خود، اقدامات نوآورانه‌ای را انجام دهیم.

مسئول هیئت و کانون فرهنگی مسجد جوادالائمه(ع) بیان کرد: فعالیت‌های فرهنگی مختلفی مانند هیئت، ایجاد پایگاه بسیج، کتابخانه‌ها، گروه سرود، گروه تئاتر و… را در بطن فعالیت‌های خود قرار دادیم و خوشبختانه هم در آن زمان با استقبال خوبی مواجه شدیم. همواره تمامی برنامه‌های این مجموعه خداپسندانه و مردمی بوده و خادمین حضرت جوادالائمه(ع) به واسطه ارادتی که به حضرات معصومین(ع) دارند بخشی از زمان خود را به خدمت‌رسانی زیر سایه این پرچم مقدس اختصاص داده و می‌دهند.

رجب‌پور اضافه کرد: این فعالیت‌ها تا اواسط دهه ۹۰ ادامه داشت و اواسط این دهه بود که فعالیت‌های این مجموعه چهره تشکیلاتی به خود گرفت، به گونه‌ای که دو مقوله هیئت که قدیمی‌ترین تشکل مذهبی است و کانون در کنار یکدیگر قرار گرفتند و مجموعه ما با نام هیئت و کانون فرهنگی مسجد جوادالائمه(ع) چهره دیگری به فعالیت‌های خود بخشید.

وی بیان کرد: ما طی این چند سالی که چهره این مجموعه تغییر کرد تمام فعالیت‌های فرهنگی را انجام می‌دادیم، اما در حقیقت رویکرد ما این بود آن دسته از اقداماتی را انجام دهیم که دیگران به آن‌ها توجه کمتری دارند. برای نمونه در ایام اربعین که همه افراد مشتاق بودند و البته هستند که در مسیر زائرین کربلا موکب‌هایی را احداث کنند و تعدادشان هم زیاد بود، بر همین اساس ما تصمیم گرفتیم موکب‌هایی را در کاظمین که محل دفن امام جواد(ع) است احداث کنیم.

مسئول هیئت و کانون فرهنگی مسجد جوادالائمه(ع) گفت: هیئت این مجموعه به برکت نام جوادلائمه(ع) و امام رضا(ع) و همچنین به دلیل وجود جوانان فعال، در نهادهایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان و سپاه به ثبت رسیده است و علاوه بر این نیز بسیاری از دستگاه‌های حکومتی، دولتی و فرهنگی متقاضی هستند که مجموعه ما را زیر نظر خود به ثبت برسانند، اما به دلیل اینکه ما یک مجموعه مردمی هستیم، باعث شده که نیازی به هیچ‌یک از این نهادها نداشته باشیم و راه خود را ادامه دهیم.

امروزه دیانت همراه با سیاست امکان‌پذیر نیست

رجب‌پور تصریح کرد: همواره نکته‌ای که وجود دارد این است که ما در این مجموعه دو خط قرمز را برای خود ایجاد کرده‌ایم که به آن‌ها پای‌بند هستیم؛ خطوط قرمز ما این است که به مسائل سیاسی و همچنین اقتصادی ورود نکنیم، زیرا معتقدیم که یک مجموعه مردمی باید مردمی باقی بماند. با وجود اینکه شهید مدرس فرمودند که دیانت ما سیاست ما و سیاست ما دیانت ماست، اما امروزه من صلاح نمی‌دانم که در این مجموعه به حوزه سیاست و اقتصاد ورود کنیم، چرا که بعید می‌دانم امروزه هم بتوان وارد سیاست شد و هم اینکه همزمان با سیاست نیز دیانت خود را حفظ کرد.

وی تصریح کرد: در واقع تعبیر من از سیاست این است که نمی‌شود انسانی وارد عرصه سیاست شود و دیانت خود را نیز همزمان با آن حفظ کند، زیرا این دو مقوله امروزه دیگر نمی‌توانند در کنار یکدیگر قرار گیرند و تعبیر من از اقتصاد این است که در حقیقت من اقتصاد را مانند آب شوری می‌دانم که اگر ذره‌ای از آن نوشیده شود هیچگاه سیراب نخواهد کرد و فرد باید تا آخر از آن آب بنوشد.

مسئول هیئت و کانون فرهنگی مسجد جوادالائمه(ع) بیان کرد: من می‌توانم اینگونه بگویم که با توجه به اینکه ما به لطف خداوند و اهل بیت(ع) حلاوت شیرینی ارتباط با خدا، امام جواد(ع) و امام رضا(ع) را چشیده‌ایم، دیگر نیازی نداریم که سیاسیون را وارد فعالیت‌های خود کنیم، زیرا ما معتقد هستیم این سیاسیون هستند که به مردم نیاز دارند و از طریق مردم است که این افراد پای کار می‌آیند و به حوزه سیاست وارد می‌شوند.

رجب‌پور محرومیت‌زدایی را یکی از رسالت‌های مجموعه خود دانست و افزود: از طرفی نیز ما یک رسالتی را برای خودمان تعریف کرده‌ایم و آن محرومیت‌زدایی است. در حقیقت بزرگترین سرمایه ما اعتماد مردم است و خوشبختانه تا به امروز توانسته‌ایم این اعتماد مردمی را جلب کنیم و همین اعتماد باعث شده که امروزه از شهرهای مختلفی با ما تماس بگیرند و کمک‌های نقدی خود را در اختیار ما قرار دهند تا ما آن‌ها را برای حاشیه شهر و در راستای محرومیت‌زدایی استفاده کنیم.

برنامه‌ها و اقدامات این مجموعه در ایام ماه مبارک رمضان

وی با اشاره به برنامه‌ها و اقدامات این مجموعه در ایام ماه مبارک رمضان اظهار کرد: ما حدود ۱۰ سال است که طرحی تحت عنوان «رمضان، قرآن، ورزش» داریم. طبق این طرح سعی کرده‌ایم هرکاری که در راستای فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی است را انجام دهیم و ضمن این فعالیت‌ها نیز ذائقه جوانان را هم در نظر گرفته‌ایم و بر همین اساس تصمیم گرفتیم تا در کنار تلاوت قرآن، معارف و احکام، برنامه‌های ورزشی مانند فوتبال، استخر و… را هم داشته باشیم و خوشبختانه توانسته‌ایم اقدامات و برنامه‌های خوبی را در این راستا انجام دهیم.

مسئول هیئت و کانون فرهنگی مسجد جوادالائمه(ع) تصریح کرد: با توجه به اینکه مجموعه ما یک مجموعه هیئتی و مردمی است و نظم را به عنوان اولویت‌ فعالیت‌های خود می‌داند و در راستای همین ویژگی فعالیت‌های خود را پیش می‌برد، به گونه‌ای که هر یک از افراد وظیفه‌ای را بر عهده دارند و طبق همان وظایف خود عمل می‌کنند و تمام این فعالیت‌ها نیز برگرفته از اعتقادات قلبی آ‌ن‌هاست و همین امر باعث شده که این کارها هماهنگی و نظم خاصی را به هیئت بدهد.

اقدامات این مجموعه در ایام ماه محرم

رجب‌پور بیان کرد: تا پیش از شیوع کرونا در ایام ماه محرم چند کار را انجام می‌دادیم؛ مانند برگزاری نماز ظهر عاشورا و تاسوعا در چهارراه شهدا، راه‌اندازی موکب در ایام اربعین در شهر کاظمین به مدت چهار سال که یک سال هم مسئول اسکان تغذیه کل  کاظمین بودیم و همچنین راه‌اندازی کمپین یاثارالله و کمپین اهدای خون به جای قمه‌زنی نیز از دیگر اقدامات ما در این ایام بود.

وی اظهار کرد: در واقع همه این اقدامات به گونه‌ای صورت می‌گرفت که ما سعی داشتیم به هیچ عنوان در بحث‌ برگزاری مراسم عزاداری ورود پیدا نکنیم و تمام هدفمان این بود که آن دسته از اقداماتی را که سایر هیئات به آن‌ها توجه نشان نمی‌دهند را در راستای کار خود قرار دهیم.

مسئول هیئت و کانون فرهنگی مسجد جوادالائمه(ع) گفت: در محرم سال ۹۷ بود که ایام محرم همزمان شد با شروع سال تحصیلی، در این ایام بسیاری از افراد به نوعی به ما تذکر می‌دادند که به جای آنکه دیگ‌های غذا را برپا کنیم به محرومین توجه داشته باشیم. از این‌رو، ما علاوه بر طبخ غذای گرم، ۲۰۰ بسته تحصیلی را برای کل سال تحصیلی افراد مناطق محروم تهیه و همراه با غذای گرم در بین آن‌ها توزیع کردیم.

اقدامات این هیئت و کانون در حوزه‌های قرآنی و تبلیغی

رجب‌پور تصریح کرد: علاوه بر این اقدامات مناسبتی در بحث‌های آموزشی هم اقداماتی را انجام داده‌ایم. در کمیته جوانان و نوجوانان این مجموعه حدود ۵۰ نفر زیر مجموعه این کمیته هستند و تا پیش از شیوع کرونا ۳۰ دانش‌آموز را تحت پوشش خود داشتیم که این‌ تعداد با مشکل تحصیلی مواجه بودند و به دلیل اینکه برخی از آن‌ها حتی هزینه ثبت نام در مدرسه را نداشتند و ترک تحصیل کرده بودند، ما این هزینه‌های لازم را برای آن‌ها فراهم کردیم و آن‌ها را به تحصیل باز گرداندیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر هم با توجه به شیوع کرونا که موجب شد آموزش‌ها به‌صورت مجازی صورت گیرد، در این حوزه هم ورود جدی پیدا کردیم و تصمیم گرفتیم که یک سری دوره‌های آموزشی را برگزار‌ کنیم. به گونه‌ای که در راستای بحث آموزشی، اعتقادی و دینی نیز دو جلسه قرآن به‌صورت حضوری را در منطقه سیس آباد و الهیه در شب‌های ماه مبارک رمضان برگزار ‌کنیم و یک جلسه هم به‌صورت مجازی است که هم سال گذشته برگزار شد و هم امسال در حال برگزاری است.

مسئول هیئت و کانون فرهمگی مسجد جوادالائمه(ع) گفت: همچنین در بحث معارف اهل بیت(ع) و به ویژه سبک و سیره امام جواد(ع) که به نوعی تخصص ماست دوره‌ها و آموزش‌های مختلفی را برگزار می‌کنیم. بر همین اساس مسابقه چهل حدیث را برگزار کردیم که خوشبختانه با استقبال خوبی از سراسر کشور مواجه شدیم.

برنامه‌های مختلفی که در ایام شیوع کرونا انجام دادیم

رجب‌پور اظهار کرد: در اوایل اسفند ۹۸ که کشور با این بیماری مواجه شد و مردم در روزهای اولی که با شیوع این بیماری مواجه شدند یک ترس و واهمه‌ای داشتند و به گونه‌ای که حتی برای خرید مایحتاج زندگی خود جرأت نداشتند از منزل خود خارج شوند. در ۱۸ اسفند همان سال ولادت امام جواد(ع) بود که تصمیم گرفتیم به مناسبت این روز به مناطق حاشیه شهر برویم. از این‌رو درب منازل مردم و به ویژه سالمندان رفتیم و آنچه که نیاز داشتند را از فروشگاه‌های همان مناطق که به نوعی آن‌ها نیز در همان ایام دچار ضرر و زیان شده بودند برایشان تهیه کردیم.

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر این کار نیز به سراغ نانوایی‌ها رفتیم و حساب آن دسته از افراد و خانواده‌هایی که نتوانسته بودند هزینه نان روزانه خود را حساب کنند، تسویه کردیم و یا اینکه در برخی از روزها نیز هزینه‌ای را پرداخت می‌کردیم و نان رایگان در بین آن‌ها توزیع می‌شد.

مسئول هیئت و کانون فرهنگی مسجد جوادالائمه(ع) بیان کرد: اما همه این‌ها در حالی است که متأسفانه امسال ظرفیت‌ کمک‌های مردمی در بحث مواسات نسبت به سال گذشته کمتر شده، چرا که طی این یکسال اخیر با توجه به ضرر و زیان‌هایی که به کسبه وارد شد باعث شده که دیگر پس‌اندازی برای این کمک‌ها نداشته باشند.

رجب‌پور بیان کرد: در ایام ماه مبارک رمضان سال گذشته طرح سلام بر امام، چهارشنبه‌های امام رضایی، هر خانه یک هیئت، راه‌اندازی پویش «علی بهترین بابای دنیاست» که طبق این پویش سراغ کودکان کار رفتیم و آن‌هایی را که برای کمک به خانواده خود کار می‌کردند را شناسایی و آنچه را که نیاز داشتند برای آن‌ها تهیه کردیم و این از جمله برنامه‌هایی بود که در این ایام انجام دادیم.

وی اظهار کرد: در محرم سال گذشته با توجه به شرایطی که وجود داشت نتوانستیم به کاظمین برویم و تمام ظرفیتی را که سال‌های گذشته در کاظمین برگزار می‌کردیم را در بطن روستاهای اطراف مشهد بردیم و نیروهای ما در این مناطق با احداث یک‌سری خیمه‌ها و با ارائه همان خدماتی که در کاظمین انجام می‌دادیم در این مناطق آنها را انجام دادیم.

مسئول هیئت و کانون فرهنگی مسجد جوادالائمه(ع) گفت: این فعالیت‌ها را انجام دادیم تا اینکه به تاریخ ۹۹/۹/۹ برخورد کردیم و از این باب که مجموعه ما به نام امام جواد(ع) امام نهم است، این روز را با عنوان ارادت به امام نهم نامگذاری کردیم و به همین جهت از کنار این تاریخ به راحتی عبور نکردیم و معتقد بودیم که در این ایام مردم نیاز به یک روحیه و تحول دارند و بر همین اساس برنامه‌ ۹ گانه‌ای را طراحی کردیم و خوشبختانه گسترش خوبی هم پیدا کرد.

رجب‌پور افزود: از جمله اقداماتی که در این تاریخ انجام دادیم می‌توان به راه‌اندازی پویش فرزندان آسمانی اشاره کرد که بر اساس این طرح تصمیم گرفتیم نام‌های محمد جواد و جواد را ترویج دهیم و به خانواده‌هایی که در این تاریخ فرزندانشان متولد می‌شوند این نام‌ها را پیشنهاد دادیم که حدود ۱۰۰ شناسنامه با این اسامی به ثبت رسید. همچنین آزادی نیز از دیگر اقدامات ما در این روز بود.

وی ادامه داد: طرح مائده‌های آسمانی را داشتیم که طبق این طرح بنا شد هر خانه‌ای ۹ پرس غذای گرم را طبخ و آن‌ها را بین ۹ نیازمند توزیع کند. در حقیقت به دلیل اقدامات متنوعی که در این روز انجام دادیم باعث شد که این تاریخ از تاریخ ۸۸/۸/۸ ماندگارتر شود.

مسئول هیئت و کانون فرهنگی مسجد جوادالائمه(ع) گفت: همزمان با روز ولادت این امام بزرگوار بود ۹ برنامه را طراحی کردیم. این برنامه‌ها اعم از دست خدا؛ حمایت مادی و معنوی ۹ نفر از کودکان کار، شهر بهشت؛ راه‌اندازی جشن سیار و کاروان شادی، سفیران بهشت؛ اهداء خون و تکمیل فرم‌های مربوط به اهداء عضو، باب‌الحوائج؛ آزادی زندانی نیازمند با اولویت زندانیان کمتر از ۱۸ سال و نوجوان، یا جواد ابن‌الرضا؛ برپایی ۹ پاتوق فرهنگی، ماشین‌نویسی و نور افشانی بود.

رجب‌پور اضافه کرد: همچنین طرح‌هایی همچون سلام بر امام؛ ارتباط زنده با حرمین شریفین کاظمین(ع) و رونمایی از پایگاه اطلاع‌رسانی هیئت و کانون جوادالائمه(ع)، مائده آسمانی؛ طبخ ۹ پرس غذای متبرک در خانه هر ایرانی و توزیع آن در بین همسایگان نیازمند، ازدواج آسمانی؛ جشن ازدواج و حمایت مادی و معنوی از ۱۸ زوج جوان و محروم، فرزندان آسمانی؛ اهداء هدایای متبرک به نوزادان متولد شده در این روز که از نام‌های مرتبط با امام جواد(ع) و حضرت فاطمه معصومه(ع) نامگذاری شده‌اند، از دیگر طرح‌های این تاریخ بودند.

توجه خاص هیئت و کانون ما به تمام اقشار جامعه و به ویژه جوانان

وی بیان کرد: در حقیقت مجموعه ما معتقد نیستند که جوان بدی وجود دارد، زیرا ما هیچ جوان بدی نداریم و اگر جوانی در مسیری که باید حرکت نمی‌کند به این دلیل است که عملکرد ما نامناسب بوده و باعث شده که او به تعبیری جوان بدی شود.

مسئول هیئت و کانون فرهنگی مسجد جوادالائمه(ع) گفت: در اینجا باید اشاره کنم یکی از دلایلی که می‌گوییم وارد مسائل سیاسی نمی‌شویم این است که در ایام انتخابات حضور حداکثری مردم و اینکه مردم با تفکرات مختلفی در اطراف ما حضور داشته باشند برای ما مهم است و به همین دلیل ما سعی داریم با چنین نگاهی جوانان را به سمت خود جذب کنیم.

رجب‌پور تصریح کرد: سعی ما بر این است که با افراد مختلفی و با هر گرایشی که دارند تعامل داشته باشیم و از این‌رو سعی می‌کنیم رفتار و برخورد خوبی نیز با آن‌ها داشته باشیم، چه بسا که این رفتار ما موجب می‌شود آن‌ها از مسیر نادرستی که هستند خارج شوند و بر روی آن‌ها تأثیرگذار باشد و همین شیوه و سبک رفتاری را در پیش گرفته‌ایم و طبق همین رفتار به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهیم.

وی اظهار کرد: در حقیقت همانگونه که در هر دهه‌ای نوع تفکر، پوشاک، جامعه و هر آنچه که در پیرامون ما قرار دارد تغییر می‌کند، اما برخورد ما با جوانان همچنان در همان دهه‌های گذشته است. اما این در حالی است که به نظر ما امروزه در حق جوانان ما اجحاف می‌شود و ما نمی‌دانیم که چگونه با جوانان رفتار و برخورد کنیم.

تصورات من از نسل‌های دهه ۶۰ تاکنون

مسئول هیئت و کانون فرهنگی مسجد جوادالائمه(ع) بیان کرد: به نظر من دهه ۶۰ بهترین دهه بود، زیرا با توجه به اینکه انقلاب به تازگی پیروز شده بود، فرهنگ جهاد، شهادت و جبهه در کشور حاکم بود و به نوعی فرهنگ خوبی در بین مردم این دهه وجود داشت و آن بکر بودن مردم بود که اهمیت داشت.

رجب‌پور اظهار کرد: به دهه ۷۰ که می‌رسیم با توجه به گفتمان جدیدی که در کشور حاکم شد  آن جامعه مدنی و از طرفی نیز ایجاد بحث آزادی بیان در کشور که شاید بتوان گفت زمان ظهور چنین گفتمانی در کشور فرا نرسیده بود و ما نتوانستیم با چنین گفتمانی ارتباط برقرار کنیم و تا حدودی چنین گفتمانی به نسل دهه ۷۰ آسیب‌هایی را وارد کرد. این اتفاقات ادامه داشت تا اینکه وارد دهه ۸۰ شدیم، دهه‌ای که آغاز تکنولوژی و ایجاد دهکده جهانی بود، اما اتفاق مهمی در این دهه رخ داد و آن این بود که انتقال نسل‌هایی که باید دهه ۶۰ و ۷۰ انجام می‌دادند به این دهه نرسید.

وی تصریح کرد: اما نسل‌های دهه ۹۰ به گونه‌ای متفاوت‌تر از سایر نسل‌ها هستند، به نوعی این نسل در یک دنیای دیگری زندگی می‌کنند. در حقیقت افرادی که متولیان فرهنگی ما هستند و در آن زمان میدان‌دار انقلاب ما بودند، امروز خسته هستند و این خستگی بر روی افراد نسل دهه نودی که از انرژی مضاعفی برخوردار هستند تاثیر می‌گذارد، از این‌رو باید گفت که دهه ۹۰ حاصل خستگی نسل انقلاب هستند.

مسئول هیئت و کانون فرهنگی مسجد جوادالائمه(ع) تأکید کرد: در حقیقت این مجموعه با برنامه‌های مختلف و متنوعی که در ایام سال برای توسعه و ترویج فرهنگ ناب اسلامی و خدمت به مردم عزیز ایران اسلامی تدارک می‌بیند، محلی همیشگی برای عرض ارادت علاقه‌مندان به ساحت قدسی اهل بیت(ع) است.

 

منبع
خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)
دکمه بازگشت به بالا