در پناه جوادالائمه علیه السلام

خدمت در سایه تاریخی که لاکچری شمرده شد / محرومیت‌زدایی در پناه جوادالائمه علیه السلام

مهدی رجب‌پور مسئول هیئت و کانون فرهنگی جوادالائمه علیه السلام : ۹۹/۹/۹ بهانه ای برای عرض ارادت به حضرت جوادالائمه علیه السلام
مهدی رجب پور:مجموعه هیئت و کانون جوادالائمه(ع)، چند رسالت مهم را برای خود تعریف کرده و اعضای آن برگرفته از جود و سخاوت حضرت جواد(ع) تلاش دارند به عنوان مسلمان و هموطن دغدغه‌هایی را مدنظر قرار دهند. از اسفند سال ۹۸ که شیوع بیماری کرونا را در کشور شاهد بودیم و در همان زمان و کمی بعدتر یعنی در تاریخ ۱۵ اسفند ۹۸، ولادت امام جواد(ع) را پیش رو داشتیم و این روز که برای مجموعه ما بسیار مهم بود و هر ساله در این روز به همت ستاد مردمی هیئت که در سطح کشور گستردگی دارد، برنامه‌های متنوع و متعددی دنبال می‌شد، رویکرد کانون تغییراتی کرد.

در هشتم آبان‌ ۸۸ که در تقویم ۸۸/۸/۸ بود، ولادت امام رضا(ع) را داشتیم که مناسبت بسیار مهمی بود و روز شلوغی از نظر برگزاری مراسم‌ و جشن‌ها محسوب می‌شد. طی هفته‌های گذشته نیز تاریخ تقویمی مشابه این روز را داشتیم(۹۹/۹/۹) که البته مناسبت خاصی نبود و به همین منظور تصمیم گرفتیم مجموعه کار‌هایی را با محوریت عرض ارادت به امام جواد(ع) آغاز کردیم و از این تاریخ تا ۴ اسفند ۹۹ که روز ولادت امام جواد(ع) است، ۹ برنامه و ایده فرهنگی را دنبال می‌کنیم.

در ۹ آذر ۹۹، ۹ کار طراحی شد که هر طرح با مسئولیت یک فرد به ثمر نشست. از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح یا باب‌الحوائج(ع) اشاره کرد که در این طرح ۹ زندانی نیازمند مشهد آزاد شدند. طرح دوم، مواسات نام داشت که در این طرح بنا به سرکشی از ۹۹ خانواده بود، اما به حدی حضور خیران در این طرح چشم‌گیر بود که این تعداد به سرکشی از حدود هزار خانواده رسید. همچنین طرح مائده آسمانی را داریم که تمام خانواده‌های سراسر کشور می‌توانند در آن مشارکت کنند. بر این اساس خانواده‌ها در نهم هر ماه تا پایان اسفند ۹ پرس غذا به نیت امام جواد(ع) در خانه خود طبخ می‌کنند و این غذا‌ها را به دست اطرافیان و یا نیازمندان اطراف خود می‌رسانند.

در کنار این طرح‌ها، ۹ خانواده نیازمند به مدت ۹ ماه تحت پوشش کامل قرار گرفتند. طرح دیگر، پسران و دختران آسمانی بود، از این منظر که در روز ۹۹/۹/۹ تولد‌ها و زایمان‌های لاکچری را شاهد بودیم و شلوغی بیمارستان‌ها در این روز ما را به فکر انداخت که این طرح را اجرا کنیم. بر این اساس به هر خانواده‌ای که در نیمه اول آذر خداوند به آن‌ها فرزند پسر یا دختری عطا کند و نام او را جواد یا محمدجواد و یا فاطمه، زهرا و معصومه بگذارند و این نام‌ها را برای فرزندان خود انتخاب کرده باشند، هدیه نفیس متبرکی از طرف آستان قدس به آن‌ها تقدیم می‌شود. از این‌ رو، خانواده‌ها می‌توانند به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۷۷۶ این اقدام نیک خود را اعلام کنند. دلیل اجرای این طرح از این جهت بود که امروز می‌بینیم حتی بسیاری از خانواده‌های مذهبی نیز از ارزش‌های اعتقادی از جمله نام نیک نهادن بر فرزند کناره گرفته‌اند.

موضوع دیگر اجرای طرح مدافعان سلامت بود. نهم آذر به سراغ بیمارستان‌هایی رفتیم که درگیر بیماران کرونایی هستند و برنامه‌هایی برای تکریم مدافعان سلامت و نیرو‌های خدماتی اجرا شد. طرح دیگر پرسمان ۹۹۹۹ است که ۹ سؤال از سبک و سیره امام جواد(ع) طرح شده و علاقه‌مندان به شرکت در این طرح و پرسمان می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی هیئت و کانون امام جواد(ع) مراجعه کنند. طرح بعدی طرح سلام بر امام بود. در روز ۹۹/۹/۹ در ساعت‌های ۹ صبح و ۹ شب ارتباط زنده با کاظمین و حرم امام جواد(ع) برقرار شد و عرض ارادتی به امام جواد(ع) را شاهد بودیم. طرح بعدی نیز طرح خادم‌الجواد(ع) بود که از خادمان گروه‌های جهادی تقدیر شد

 

علیرضا دلبریان: ۶۶/۶/۶ در جبهه ی نظامی ۹۹/۹/۹ در جبهه ی فرهنگی

خبر شبکه استانی خراسان رضوی درباره ۹۹/۹/۹

 

دکمه بازگشت به بالا