اعتقاداتمان کرونا نگیرد

گزارشی از عزاداری دهه اول ماه محرم به روایت شهرآرا

فرزانه شهامت | شهرآرانیوز؛ هیچ چیز امسال، شبیه پارسال نیست. کرونا با اجبار، سبک زندگی‌مان را تغییر داده است و در این بین، عزاداری‌های محرم نیز مستثنا نیست. کش‌وقوس بر سر چگونگی برگزاری مراسم محرم، تا دو روز پیش از آغاز این ماه ادامه داشت؛ آنجا که ستاد کرونا به‌یک‌باره بر آن شد تا تصمیم قبلی خود را نقض کند و برپایی مراسم در مکان‌های سربسته را، هرچند که سقفشان بلند باشد، نیز ممنوع اعلام کند.
این تصمیم کارشناسی دیرهنگام، درکنار هجمه افراد و رسانه‌های معلوم الحال به عزاداری سیدالشهدا (ع)، واکنش‌های منفی مردم به‌ویژه برخی مداحان و سخنرانان بنام را به‌دنبال داشت. نکته تامل‌برانگیز درکنار تمام این نقدها، اصلی خدشه‌ناپذیر است که منتقدان به تصمیم ستاد کرونا، بر آن تاکید می‌کنند؛ اصلی که حکایت از تمکین دربرابر مصوبات ستاد دارد و پیش از این نیز رهبر معظم انقلاب، عمل به آن را توصیه کرده بودند: «توصیه و تأکید من به عزاداران، هیئت‌ها و نوحه‌خوانان آن است که به ستاد ملی مقابله با کرونا و مصوبات آن توجه کرده، ضوابط تعیین‌شده برای عزاداری از سوی آنان را مراعات کنند.»
حضور ما در تعدادی از هیئت‌ها، پیش از برگزاری مراسم عزاداری و درحین آن، حکایت از پایبندی حداکثری به دستورالعمل‌های بهداشتی و البته برخی تخطی‌ها دارد که رفع آن‌ها ضروری است.

اعتقاداتمان کرونا نگیرد

درودیوار مدرسه حکیم نظامی واقع در خیابان امام‌خمینی (ره)، شبیه هیچ زمان دیگری نیست. امسال این مدرسه، میزبان محبان سیدالشهدا (ع) است. سیاهه‌های عزای حضرت، فضا را از هر رنگ دیگری گرفته است. پرچم ورودی این عزاخانه، منقوش است به سلامی بر مادر شهیدش، حضرت زهرا (س). در‌های ورودی خانم‌ها و آقایان جدا تعبیه شده است تا هنگام رفت‌وآمد، ازدحام نشود. یکی‌دو ساعت مانده به آمدن عزاداران، خادمان هیئت جوادالائمه (ع) ماسک‌برصورت در تکاپوی رتق‌وفتق کار‌ها هستند.

 

حیاط مدرسه مشابه حرم مطهر، با فرش‌هایی سوا از یکدیگر مفروش شده است تا رعایت فاصله دومتری بین مهمانان، ساده‌تر شود. آقای سالاری، از خدام مجموعه، می‌گوید: مدرسه همکاری خوبی با هیئت کرده و وجهی را به ازای برگزاری ۱۰ شب مراسم، طلب نکرده است. سری به سرویس‌های بهداشتی مدرسه می‌زنیم. قدیمی و تمیز هستند و مایع دستشویی هم فراوان است. آن‌طور که سالاری می‌گوید، دیگر اقلام بهداشتی مثل ماسک و مایع ضدعفونی‌کننده و آب‌معدنی نیز با همکاری اداره‌کل تبلیغات اسلامی و خیران، خریداری شده است و پیش از شروع مراسم در ورودی‌ها گذاشته می‌شود.

 

«مراقب باشیم اعتقاداتمان کرونا نگیرد.» این جمله را مسئول هیئت جوادالائمه (ع) به‌کنایه می‌گوید و از استاندارد‌های دوگانه در قبال هیئت‌ها و دیگر مجموعه‌هایی که به رعایت پروتکل‌های بهداشتی موظف هستند، گله می‌کند. مهدی رجب‌پور می‌گوید که مطیع رهبر است و به هرآنچه مصوبه ستاد کرونا باشد، عمل می‌کند، با این حال به تعبیر خودش، از حساسیت‌های بیش از اندازه دربرابر عملکرد هیئت‌ها، شاکی است. او اضافه می‌کند: هواپیماها، اتوبوس‌ها، جاده چالوس و پاساژ‌ها کرونا ندارد و همه‌چیز در هیئت‌ها خلاصه می‌شود؟ این درحالی است که هیئت‌ها در شب‌های قدر ثابت کردند که اهل رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند و حفظ جان مردم برایشان مهم است.

 

منبع
موسسه فرهنگی شهرآرا
دکمه بازگشت به بالا