همنوایی مساجد کشور در طرح «سلام بر امام»

در گفت‌وگو با سرپرست اجرای طرح ملی «سلام بر امام» عنوان شد، همنوایی مساجد کشور در طرح «سلام بر امام»

در میان شلوغی‌ها و روزمرگی‌های بشر سرگشته عصر مدرن، ارتباط با منبعی لایزال و نورانی می‌تواند دستگیر و راهنما به روشنایی و امیدواری باشد. دعا و مناجات و راز و نیاز، یکی از شاه‌راههای گذر از این مسیر پر پیچ و خم و یافتن راه نجات و هدایت است.
زیارت امین الله، در زمره زیارات پرفضیلت و وارده برای قرائت در حرمین شریفین به شمار می‌رود و به همین دلیل موضوع یکی از طرح‌های فرهنگی در شهر مشهد قرار می‌گیرد تا به واسطه خواندن چند برگ زیارتنامه به عطش معنوی و روح حقیقت‌طلب انسان پاسخ داده شود. با هماهنگی و تقسیم کار بین سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی و دو مجموعه نقش‌آفرین دیگر در امور فرهنگی شهر مشهد، طرح ملی «سلام بر امام» با محوریت اجرا در مساجد سطح شهر مشهد و سراسر کشور برای دومین سال پیاپی در حال اجرا است. طرحی معنوی که دل‌ها را به بهانه قرائت زیارت امین الله و تقدیم سلامی به نام امام رئوف گره می‌زند و فضای ملکوتی حرم مطهر رضوی را به شهر و دیار دور و نزدیک عاشقان و شیفتگان اهل بیت(ع) می‌برد. با مهدی رجب‌پور، مسئول اجرای طرح ملی «سلام بر امام» گفت‌وگویی را درخصوص فراز و نشیب‌های اجرای این طرح از آغاز تا امروز ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

ایده اولیه طرح ملی «سلام بر امام» از کجا و با چه کیفیتی کلید خورد؟
ایده اولیه این طرح در سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی شکل گرفت و با همکاری دو مجموعه فرهنگی مرکز رسیدگی به امور مساجد و کانون فرهنگی جواد الائمه(ع) به صورتی طرحی پخته و آماده اجرا شد. اما از دهه کرامت سال ۱۳۹۷ طرح مذکور در دبیرخانه طرح ملی «سلام بر امام» توسط کانون فرهنگی جواد الائمه(ع) به صورت مدون و هماهنگ آغاز شد و امسال دومین سال اجرای آن را در مساجد سطح شهر مشهد و همین طور سراسر کشور پیگیری می‌کنیم. با توجه به دشواری زیارت حضوری برای خیل عاشقان و دلباختگان حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) و نیاز بشر به معنویت در روزگار ابتلاء انسان به مادیات و روزمرگی‌ها، نیاز به برقراری ارتباط قلبی با این ذوات مقدس وجود دارد. از مسیر اجرای این طرح با قرائت زیارت امین الله در مساجد بعد از اقامه نماز جماعت ، زیارت از راه دور محقق می‌شود.

درخصوص فلسفه و اهمیت اجرای طرح معنوی «سلام بر امام» توضیح دهید.
از میان حضرات معصومین(ع)، سهم کشورمان ایران، وجود پر برکت حضرت ثامن‌الحجج امام علی بن موسی الرضا(ع) است و باید بپذیریم که آن طور که باید و شاید قدر این امام عظیم‌الشان را نمی‌دانیم و به حقیقت جایگاه معنوی ایشان معرفت نداریم. بدین معنا، با وجود میلیون‌ها زائر و مجاور، حضرت رضا(ع) به معنای واقعی غریب‌الغربا است. از طرف دیگر، به دلیل گستره جغرافیایی، بسیاری از شهرها و روستاهای کشور ما از خراسان دور است و امکان سفر دوستداران امام هشتم را بسیار دشوار کرده است. هر چند از سال‌ها پیش هم با طرح‌های خوبی نظیر «زیر سایه خورشید» آستان قدس رضوی، چنین ارتباط معنوی میان دلباختگان زیارت این امام همام برقرار می‌شود و خادمان حرم منور رضوی با پرچم متبرک حضرت به اقصی نقاط ایران و سفر می‌کنند که برکات بسیاری را به همراه داشته است، با این وجود طرح مزبور تنها در هر سال به ایام دهه کرامت محدود می‌شود. لذا امکان ارتباط پیوسته و همیشگی مردم به این منبع نور و رحمت از مسیر طرح «سلام بر امام» مهیا و به این نیاز روحانی پاسخ داده شد. بنای این طرح بر این است که حالا که شمار زیادی از مردم نمی‌توانند به مشهد بیایند، ما فضای معنوی و ملکوتی حرم مطهر را به شهر و روستا و مسجد و محله شما می‌آوریم. روزهای چهارشنبه همزمان با قرائت زیارت امین الله در حرم رضوی، این زیارت بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در مساجد سطح شهر مشهد و سراسر کشور قرائت می‌شود. درست است که این زیارت هر روزه در حرم مطهر قرائت می‌شود اما همین که همزمان با روز چهارشنبه که روز مخصوص زیارتی حضرت است و خادمان، زائران و مجاوران بارگاه منور حضرت رضا(ع) به صورت ‌جمعی زیارت امین الله را قرائت می‌کنند، مشتاقان زیارت هم این دعا را زمزمه می‌کنند و حس و حال و ارتباط نزدیک‌تری می‌یابند.چگونه بر روند اجرای طرحی به این گستردگی نظارت می‌کنید؟
دبیرخانه «سلام بر امام» زیر نظر کانون فرهنگی جوادالائمه با ۲۰ نفر نیروی جوان افتخاری هفتگی به مساجد سرکشی و روند اجرای امور را مرتبا بررسی می‌کنند. همین طور برای اطلاع‌گیری دقیق‌تر از کیفیت اجرای این طرح معنوی در مساجد، سامانه پیامکی را ویژه ائمه جماعات و نیز تارنمایی را با عنوان «سراج» ویژه اجرای این طرح در مشهد راه‌اندازی کردیم.  به این ترتیب می‌توانیم اعلام کنیم که طی یکسال عمر اجرای این برنامه، قریب به ۹۰ درصد از مساجد شهر مشهد معادل هزار مسجد به صورت فعال و هفتگی این مراسم را برگزار می‌کنند و تاکنون در سطح ملی هم بیش از هزار مسجد در حال برپایی این مراسم هستند که امیدواریم از دهه کرامت امسال سطح ملی را با قوت و قدرت بیشتری پیگیری کنیم.

اشاره‌ای به کیفیت اجرای طرح در بخش استانی داشتید، در رابطه با فعالیت‌های صورت گرفته در سطح ملی هم توضیحاتی بفرمایید.
در بخش ملی اجرای طرح، با عنایت حضرت حق و نگاه صاحب این حرکت، حضرت رضا(ع) و عشق و علاقه وافری که مردم ما به ساحت قدسی امام هشتم دارند، با استقبال بسیار قابل توجهی روبرو شده است. حتی طبق اطلاعی که از برپایی این مراسم در سطح کشور داریم، در مسجدی از پایتخت هر سه وعده نماز این دعای متبرک خوانده می‌شود و به آن توسل می‌جویند. لذا برای رونق بخشیدن به این حرکت پر خیر و برکات، با مسئولان نهادهای ذیربط چه در سطح استانی و چه ملی از جمله با مدیر شبکه سه، متولیان سازمان تبلیغات کشور و نیز آموزش و پرورش رایزنی‌های خوبی داشته‌ایم. از این بین، مجموعه‌های آستان قدس چون سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، روابط عمومی و بخش‌های خبری و رسانه‌ای، دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی، خادمیاران رضوی و کانون زائر و زیارت مهمترین رکن اجرای طرح هستند که از طریق تشکل‌ها، تبلیغ، نیروها و امکانات خود مستقر در استان‌ها در خدمت اجرای طرح «سلام بر امام» بوده‌اند. از این دست ارایه خدمات باید به تهیه و توزیع بسته‌های فرهنگی حاوی کارت پرسی زیارت امین الله را به همراه یک بسته نبات و نمک متبرک اشاره کنیم که در حین اجرای برنامه بین شرکت‌کنندگان در مراسم توزیع می‌شود. این بسته‌ها را تاکنون بین همه مساجد مشهد توزیع کرده‌ایم و امسال برای توسعه بخش ملی طرح، بیش از یک میلیون کارت دعا را جهت توزیع در مساجد در دهه کرامت نیاز داریم که امیدواریم با کمک دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی، آن‌ها را به دست متولیان مساجد در استان‌ها برسانیم.

برای گسترش و عمومی‌تر کردن طرح معنوی «سلام بر امام» چه برنامه‌ای در نظر دارید؟
به فضل الهی و مطابق برنامه‌هایی که در نظر گرفته‌ایم و هماهنگی‌هایی که با سازمان‌های مختلف مانند اوقاف، سازمان تبلیغات، سازمان زندان‎ها، وازرتخانه‌های ورزش و علوم انجام داده‌ایم، طی سه سال آتی این طرح چهارشنبه‌ها در تمامی مساجد و بقاع متبرکه همه دانشگاه‌ها، زندان‌ها و مدارس اجرا شود. تا امروز این برنامه را به هر نهادی ارایه دادیم، با اقبال و همراهی خوب مسئولان روبرو شده‌ایم، از این رو، به همراه خادمان افتخاری طرح «سلام بر امام» هِّم خود را برای فراگیر شدن آن گذاشته‌ایم و در این مسیر هیچ اجری جز دستگیری حضرت‌شان نمی‌خواهیم. امید است به زودی طنین عرفانی زیارت امین الله به نیت زیارت از راه دور وجود قدسی ثامن الحجج(ع) از اقصی نقاط کشور به گوش برسد. چرا که بر این باوریم که در صورت جا افتادن این اعتقاد در بین دولتمردان، کارشناسان خانواده، اقتصاددان‌ها و همه و همه بدانند چه منبع غنی معرفتی در اختیار دارند و از آن بهره ببرند، بسیاری از مشکلات منشعب از بی‌تدبیری امروز کشورمان با توسل به دامان پر برکت ائمه هدی(ع) حل و فصل خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا