مسجد باید کانون رسیدگی به مشکلات مردم محله باشد

از اهدای خون دسته جمعی تا توزیع لوازم التحریر ایرانی بین دانش آموزان نیازمند در مسجد جوادالائمه مشهد

به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل ازفارس از مشهد، مساجد از دیرباز نقش و جایگاه مهمی در زندگی مسلمانان داشته‌اند و در این میان، مساجد کشور ما به‌ویژه مشهد با آغاز فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری در تلاش هستند، برنامه‌های مختلفی را که نیاز مردم به‌ویژه نسل جوان است، متناسب با هر مناسبت و نیاز مردم اجرایی کنند.

در این میان، برخی از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برنامه‌های متنوع و سرشاز از ایده‌های جدید را اجرایی کرده‌اند که از این میان می‌توان به‌کانون فرهنگی جواد ائمه (ع) مشهد اشاره کرد؛ مهدی رجب‌پور مسؤول این کانون است و در گفت‌وگویی که با خبرنگار فرهنگی فارس خراسان رضوی انجام داد، به برخی مساجد که هنوز به‌شیوه‌های سنتی اداره می‌شود اشاره کرد و یکی از دلایل موفقیت کانون جوادالائمه (ع) را یکی بودن امام جماعت و مسؤول هیأت‌های مذهبی و سایر بخش‌های مسجد دانست.

در ادامه مشروح گفت‌وگو با مسؤول کانون فرهنگی جوادالائمه (ع)را می‌خوانید.

فارس: جایگاه کانون‌های فرهنگی مساجد در جذب بیشتر مردم برای انجام دستورات دینی اسلامی به‌چه صورتی است؟

به‌فرموده امام خمینی (ره) مسجد به‌معنای واقعی سنگر بوده، در شرایطی که مسجد النبی و مسجد کوفه محل ترویج دین اسلام بودند.

ما مسجدی‌ها اول از همه، باید به‌یک خودباوری برسیم، نگاه به‌مسجد تنها نباید محدود به‌ برگزاری نماز جماعت باشد، مقام معظم رهبری امام جماعت مسجد را مدیر مسجد می‌دانند، هنر امام جماعت این است که بتواند جوانان را جذب کرده و در کانون‌های فرهنگی ورزشی پای کار بیایند، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مساجد امروز عدم خود باوری مساجد است.

فارس: نیازهای شکل‌گیری فرآیند جذب افراد به‌مسجد چه می‌تواند باشد؟

در مسجد بخش‌های مختلفی در حال فعالیت هستند که باید امام جماعت مسجد به‌عنوان مدیر مسجد، امور مساجد و ارکان فرهنگی که همان کانون‌ها هستند، در کنار هم قرار بگیرند و مشکلات خود را حل کنند، اما نهادهای کلان هنوز به‌جمع‌بندی نرسیدند و اختلافاتی وجود دارد.

فارس: به نظر شما عمده مشکلاتی که مساجد در جامعه امروز دارند، چیست؟

یکی از مشکلات این است که در حال حاضر هر فردی مدل کار فرهنگی را از نگاه خودش معرفی می‌کند، موضوع بعدی یا در حقیقت یکی از آسیب‌ها این است که تعدادی از کانون‌ها تحت نظر وزارت ارشاد در حال فعالیت هستند، وزیر ارشاد نیز با تغییر دولت‌ها تغییر کرده و اولویت‌های کاری وی و در نتیجه وزارت مذکور نیز تغییر می‌کند؛ به‌عنوان مثال در یک دوره اولویت کار فرهنگی در مساجد بحث کتابخوانی و در دوره‌ای دیگر  تئاتر است.

فارس: با توجه به تلاش مساجد برای ارتقای فعالیت‌ها و ارائه خدمات بهتر به‌مردم، در این راستا دلایل موفقیت مساجد چه بوده است؟

یکی از دلایل موفقیت کانون فرهنگی مسجد یکی بودن امام جماعت، مسؤول هیات‌های مذهبی و سایر بخش‌های مسجد است، یکی از کارهایی که ما در کانون در حال انجام آن هستیم، توجه به‌نیازهای جوانان امروز متناسب با زمان است، به‌عنوان مثال، در گذشته، بر اساس بحث اعتقادی نیاز جوان نشستن پای رحل قرآن و حضور در نماز جماعت بود، ولی در حال حاضر مسائل اقتصادی، ازدواج و اشتغال مهم‌ترین دغدغه‌های او به‌شمار می‌رود.

فارس: از فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون فرهنگی جوادائمه مشهد بگویید.

مسجد به‌عنوان یک پایگاه مردمی است، در گذشته هر کس مشکل، اختلاف یا حتی بیماری داشت به‌مسجد مراجعه می‌کرد و برای حل مشکل خود از اهالی مسجد کمک می‌گرفت، درحال حاضر نیز این روال در مسجد ما درحال انجام است.

مسجد و کانون فرهنگی جواد الائمه (ع) شامل پنج شعبه در مشهد است که محوریت آن در خیابان امام خمینی(ره) قرار دارد و تاکنون فعالیت‌های فرهنگی بسیاری را در سطح شهر سامان داده است، سایر پایگاه‌ها و شعبات این مسجد در سیس‌آباد، مهدی‌آباد، جاهدشهر و عباس‌آباد قرار دارد.

یکی از برنامه‌های در دست اقدام مسجد جودائمه(ع) تهیه لوازم تحریر همزمان با شروع سال تحصیلی است، برخلاف سال‌های گذشته در همین لحظه، ۲۰۰ بسته لوازم تحریر فاخر ایرانی تهیه شده که در حال توزیع در بین دانش‌آموزان محروم و نیازمند سطح منطقه است.

در ایام عاشورا علاوه بر برنامه‌های فرهنگی، بحث خدمات‌دهی به‌محرومان را نیز در دستور کار داریم و کاملا به‌روز عمل می‌کنیم، هدف از برگزاری برنامه‌های فرهنگی این کانون در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، تجلی فرهنگ عاشورا است، در این ایام به‌دنبال این هستیم تا ضمن عزاداری بر مصائب سید و سالار شهیدان و یاران ایشان، جلوه‌های کوچکی از پیام‌های عاشورایی را به‌مردم منتقل کنیم.

برگزاری نماز جماعت ظهر عاشورا در چهارراه شهدا و کمپین اهدای خون دسته‌جمعی اعضای مجموعه جوادالائمه که چند سالی است با عنوان کمپین یا ثارالله آغاز به‌کار کرده و خوشبختانه در کشور به‌صورت فراگیر و توسط مجموعه‌های مختلف در حال اجرا بوده، از جمله برنامه‌های دیگر این کانون است.

در کشوری که امام رضا (ع) و ائمه معصومین(ع) حضور دارند، باید ارتباط قلبی مردم با امام رئوف(ع) به‌صورت هفتگی تداوم داشته باشد، طرح ملی سلام بر امام، با اهدافی همچون زیارت از راه دور و ارتباط قلبی با امام رضا (ع)، بهره بردن از زیارت حضرت برای کسانی که امکان تشرف را ندارند و آشنایی مردم با معارف اهل بیت(ع) به‌خصوص صفات و عناوین ذکر شده در فرازهای زیارت امین‌الله است.

این طرح که‌ اکنون در حرم مطهر رضوی در حال اجرا بوده و از زمانی که شروع شده، مجموعه‌ها و دستگاه‌های مختلفی برای انجام آن اعلام آمادگی کرده‌اند و امید است، در صورت حضور فعال صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران این طرح منجر به‌ترویج و تبدیل شدن آن به‌یک فرهنگ در کشور عزیزمان شود.

یکی دیگر از طرح‌های موفق این کانون، تشرف دسته‌جمعی تعدادی از هیات‌های مذهبی و عزاداران به‌سمت حرم مطهر رضوی است، همزمان با شب شهادت حضرت جوادالائمه(ع) جمعی از تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی مشهد با برنامه‌ریزی لازم و هماهنگی با نهادهای مربوطه به‌سمت حرم مطهر رضوی حرکت کرده و در انتها در مراسم عزاداری که توسط آستان قدس رضوی تدارک دیده شده بود، شرکت کردند.

فارس: ظرفیت مساجد بسیار است، آیا از همه ظرفیت آن در مشهد استفاده شده است؟

من معتقد هستم، توانی که مسجد دارد، هیچ نهاد دولتی و سازمانی ندارد و نمی‌تواند انجام دهد، مسجد خانه خدا است و درب مساجد باید به‌روی همه باز باشد و متناسب با نیاز افراد کار انجام شود.

بعضی مساجد هنوز به‌شیوه‌های سنتی عمل می‌کنند، خیلی از مساجد به‌نیازهای امروز توجه ندارند و از این موضوع متأسفانه غافل هستند، یکی از راه‌های آشتی جوانان با مساجد آشنایی آنها با فرهنگ اهل بیت(ع) است که ایام محرم و صفر بهترین فرصت برای این کار است و خیلی از مساجد ما از این ظرفیت غافل بوده و از آن استفاده نمی‌کنند.

فارس: با توجه به اینکه در هفته دفاع مقدس هستیم، مساجد چه جایگاهی در جنگ تحمیلی ایفا کردند؟

انقلاب ما با همراهی مردم شکل گرفت و باید با همین مردم تثبیت شود، در زمان جنگ نیز با وجود سپاه و ارتش اعزام نیروها و ثبت‌نام از رزمندگان در مساجد انجام می‌شد که این نشان از نقش کلیدی مسجد دارد و اینکه مسجد به‌عنوان پایگاهی است که هر کس با هرگرایش سیاسی و اعتقادی می‌تواند به‌آن اعتماد کند.

منبع
پایگاه خبری تحلیلی ربیع
دکمه بازگشت به بالا