نگاهی به فعالیتهای کانون فرهنگی ورزشی جوادالائمه (ع)؛ کارآمدی و تقوا رمز موفقیت

ماهان صفایی

ماهان صفایی :

خطه خورشید: تاسیس کانونهای فرهنگی- هنری مساجد در چند سال اخیر، علاوه بر افزایش و ارتقای سطح کیفی فعالیتهای فرهنگی، باعث پدید آمدن حلقه های فرهنگی معرفتی جوانان و نوجوانان و پیوند نسلهای اول، دوم و سوم انقلاب شده است.

حضور بجا و شایسته جوانان و نوجوانان در این کانونها، ضمن آشنایی آنان با مهارتهای ورزشی، علمی، فرهنگی، مذهبی، عقیدتی و… باعث شد تا پشتوانه قوی فکری در بین جوانان به وجود آید، به طوری که در سالهای اخیر حضور جوانان و نوجوانان در عرصه های مختلف، توانسته است راهبردی مفید و مؤثر فرا روی دولت و دولتمردان قرار دهد.

در این میان از این مهم نباید غفلت کرد که در میان مراکز مختلف فرهنگی، آن تعداد که برنامه ریزی و هدفمندی را سرلوحه کارها و فعالیتهای خود قرار دادند توانسته اند با حضور مؤثرتر، علاوه بر اجرای برنامه ها و طرحهای کیفی، به لحاظ کمی نیز با جلایی خاص در جامعه نقش آفرینی کنند.

کانون فرهنگی ورزشی جوادالائمه(ع) را نیز می توان در همین راستا قرار داد، کارنامه قطور فعالیتها و برنامه های فرهنگی، ورزشی، علمی و عقیدتی این کانون، خود گویای مطالبی است که به تحریر درآوردن آن حقیقتا دشوار است.

پایگاه بسیج مسجد جوادالائمه(ع) افتخار اولین پایگاه تاسیس شده در مشهد را دارد و فراتر از آن اولین گروه اعزامی پایگاه های بسیج به جبهه های حق علیه باطل از این پایگاه صورت گرفته است.

البته باید اذعان کرد که فعالیتهای اعضا و مسؤولان کانون پس از دفاع مقدس کمتر از عزیزان و ایثارگران نبوده است.

امسال پانزدهمین سالی است که کانون فرهنگی ورزشی جوادالائمه(ع) تاسیس شده و هنوز اتاقها، راهرو و پله های این کانون بوی دوران دفاع مقدس را می دهد، دیوارها را با لایه ای از کیسه پوشانده اند، کیسه ای که روزی با ریختن مقداری خاک در آن، جان رزمنده ای و پاره ای از تن وطن را نجات می دادند.اردوهای فرهنگی، تفریحی، ورزشی و زیارتی بخش کوچکی از فعالیتهای این کانون است که به حق حجم وسیع برنامه ها و تاثیرگذاری آن، بسیاری از مسؤولان شهر را با این کانون همراه کرده است.

مسؤول کانون جوادالائمه(ع) در مورد فعالیتهای کانون گفت: تمام تلاش ما در کانون، ایجاد فضایی مناسب با روحیات جوانان و نوجوانان است و به همین خاطر شرکت کنندگان در کلاسها و برنامه های مختلف، تنها به محله و محلات اطراف کانون محدود نمی شوند و از تمام نقاط شهر مشهد در برنامه ها و طرحهای کانون شرکت می کنند.

مهدی رجب پور با بیان اینکه هر روز تعداد اعضای کانون افزایش می یابد، اظهار داشت: حضور ۵۰۰ جوان و نوجوان در کلاسهای تابستانی تنها بخشی از فعالیتها را تشکیل می دهد که در کنار کلاسهای متنوع، برنامه های دیگری نیز در نظر گرفته شده است.

وی اجرای اردوهای زیارتی، سیاحتی، ورزشی، اجرای مراسمهای مختلف مذهبی از جمله جنگهای مختلف و برپایی مراسم اعیاد، میلاد و همچنین بزرگداشت شهادتهای ائمه اطهار(ع)، انجام برنامه های فرهنگی متنوع، برگزاری نماز جماعت خیابانی و برگزاری کلاسها و مسابقات ورزشی، بخش اندکی از برنامه های کانون یاد کرده و خاطرنشان می کند: مجموعه بزرگ حضرت جوادالائمه(ع) که شامل هیات مذهبی، کانون فرهنگی ورزشی و پایگاه مقاومت بسیج جوادالائمه(ع) می شود علاوه بر اجرای برنامه های انفرادی، فعالیتهایی را نیز به صورت مشارکتی با نهادها، سازمانها و ارگانهای مختلف اجرا می کند.

رجب پور افزود: در این کانون طرحها و برنامه ها توسط مدیر اجرایی بررسی شده و به صورت نظام مند و هدفمند، توسط بخشهای تدارکات، مالی و نیروی انسانی اجرا می شود.

وی از همکاری و حضور مسؤولان شهری و استانی در برنامه ها و طرحهای کانون تشکر و قدردانی کرد و یادآور شد: برنامه ریزی و طرح ریزی برنامه ها برای سنین مختلف انجام می گیرد و هیچ محدودیتی برای پذیرش و یا برنامه ریزی وجود ندارد.رجب پور اجرای برنامه شبی با امام زمان (عج) در مسجد مقدس جمکران را از برنامه های کانون ذکر کرد و گفت: به مناسبت نیمه شعبان اردوی زیارتی- سیاحتی برنامه ریزی شده که اعضای کانون در آن شرکت خواهند داشت و برنامه های متنوع فرهنگی عقیدتی برای مدت اقامت شرکت کنندگان در اردو درنظر گرفته شده است.

وی افزود: کانون جوادالائمه(ع) همیشه مشتاق حضور جوانان، نوجوانان و فعالان عرصه های فرهنگی و هنری بوده و هست.یکی از اعضای هسته مرکزی کانون جوادالائمه(ع) نیز گفت: در کانون کمیته های مختلف نوجوانان، جوانان، دانشجویان و… طرح ریزی شده که هر کمیته توسط خود اعضا و با مدیریت جداگانه اداره می شود.

حجه الاسلام محمد شریفی اظهار داشت: حضور نیروهای کارآمد و با تقوا در بخشهای مختلف کانون، رمز موفقیت آن است به طوری که طبق اظهارات مسؤولان فرهنگی، برنامه های کانون از بسیاری فعالیتهای کنونی که انجام می شود برتر بوده و جایگاه بالاتری دارد.

کانون جوادالائمه(ع) در میدان شهدای مشهد، خیابان امام خمینی(ره) ۳، کوچه شهید رجب پور واقع شده است.

دکمه بازگشت به بالا