تجلی فرهنگ عاشورایی در ویژه برنامه های هیئت جوادالائمه (ع)

مسئول هیئت و کانون فرهنگی جوادالائمه علیه السلام مشهد مقدس با اشاره به برنامه های متنوع این مجموعه در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، گفت: در این ایام به دنبال آن هستیم که ضمن عزاداری بر مصائب سید و سالار شهیدان و شهدای دشت کربلا، جلوه های کوچکی از فرهنگ عاشورا را به نمایش بگذاریم.

به گزارش سراج؛ پایگاه اطلاع رسانی هیئت و کانون فرهنگی جوادالائمه، مهدی رجب پور با بیان اینکه قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بی بدیل ترین حماسه و سند قطعی مظلومیت و حقانیت اهل بیت اطهار علیهم السلام است، افزود: در عرصه عاشورا شاهد هستیم که در مدت زمان کوتاهی تمامی فضائل اخلاقی و آموزه های اصیل اسلامی هم چون آزادگی، جوانمردی، ایثار، امربه معروف و نهی از منکر، شهادت طلبی، عمل به احکام الهی و اقامه باشکوه نماز توسط امام حسین (ع) و یارانشان به نمایش گذاشته می‎شود.

وی با تاکید بر اینکه هدف عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) احیای آموزه های کربلا و عاشوراست، اظهار کرد: سوگواری و عزاداری برای سید الشهدا آثار و برکات عظیم و ارزنده‎ای دارد که هیچ کس نمی‎تواند منکر آن‎ها شود. اما در این میان مهم‎ترین نتیجه عزاداری، توجه به آموزه‎های عاشورایی و احیای آن‎ها در عرصه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی است.

رجب پور افزود: با این نگاه ما در این ایام برنامه های گوناگونی را پیش بینی کرده ایم که اقامه نماز جماعت ظهر و عصر تاسوعا و عاشورای حسینی در چهارراه شهدای مشهد به امامت حجت الاسلام و المسلمین وفایی؛ مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی و حجت الاسلام و المسلمین حسینی؛ نماینده ولی فقیه در سپاه امام رضا علیه السلام یکی از آن هاست.

وی هم چنین از برگزاری مراسم عزاداری شب های تاسوعا، عاشورا و شام غریبان حسینی در محل مسجد جوادالائمه (ع) واقع در خیابان امام خمینی (ره) ۵ خبر داد و گفت: در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین دکتر موسوی فر از اساتید حوزه و دانشگاه به تشریح آموزه های حسینی خواهند پرداخت.

مسئول هیئت و کانون فرهنگی جوادالائمه (ع) هم چنین با اشاره به ویژه برنامه اهدای خون دست جمعی اعضای این مجموعه در روز عاشورا، عنوان کرد: در ظهر عاشورا و پس از اقامه نماز جماعت در چهارراه شهدا، اعضای هیئت و کانون فرهنگی جوادالائمه علیه السلام با حضور در پایگاه اهدای خون میدان شهدا، خون خود را برای استفاده افراد نیازمند اهدا می‎کنند.

وی افزود: این اقدام از چند سال قبل و در قالب کمپین یا ثارالله توسط هیئت جوادالائمه (ع) آغاز شده و به لطف خداوند متعال امروز به صورت فراگیر و توسط مجموعه‎های مختلف در سطح کشور دنبال می‎شود.

رجب پور هم چنین به برگزاری مراسم عزاداری ظهر عاشورا و اطعام عزاداران حسینی اشاره و عنوان کرد: اطعام به نام اباعبدالله (ع) برکات و ثمرات فراوانی دارد که متاسفانه عده‎ای امروز با طرح مسائل التقاطی به دنبال کمرنگ کردن این موضوع هستند. حال آنکه این اطعام خود جلوه‎ای از کرامات امام حسین (ع) است و در جای جای ایران اسلامی و جهان تشیع در این ایام فقیر و غنی در کنار هم و به نام حسین ابن علی (ع) با عزت تکریم می‎شوند.

وی افزود: اما همزمان با مراسم عزاداری ظهر عاشورا و اطعام عزاداران حسینی، ۱۰۰ بسته کامل لوازم التحریر ایرانی نیز توسط مجموعه جوادالائمه (ع) آماده شده و میان دانش آموزان نیازمند توزیع می‎شود و به این ترتیب عزاداران حسینی نشان می‎دهند که به پیروی از سیره مولا و مقتدایشان، ضمن سوگواری در مصائب سید الشهدا، شاد کردن دل‎های افراد نیازمند را دنبال می‎کنند.

مسئول هیئت و کانون فرهنگی جوادالائمه (ع) هم چنین از پخش مستند ویژه این هیئت از شبکه سه سیما خبر داد و گفت: این مستند که توسط شبکه سه سیما همزمان با ایام شهادت حضرت جوادالائمه (ع) از مجموعه فعالیت‎های هیئت جوادالائمه(ع) به عنوان یکی از هیئت های نمونه استان ضبط شده، در روز تاسوعای حسینی از ساعت ۱۶ روی آنتن شبکه سه سیما خواهد رفت.

دکمه بازگشت به بالا