گفت و گوی مشروح با مهدی رجب پور درباره اردوی منتظران ظهور

اردوی منتظران ظهور یکی از فعالیت های هیئت و کانون فرهنگی جوادالائمه علیه السلام است که همزمان با عید سعید فطر و با حضور بیش از ۴۰۰ نفر از اعضا مجموعه برگزار می شود. برای آشنایی بیشتر با برنامه های این اردو و اهداف آن دقایقی با مهدی رجب پور، مسئول هیئت و کانون فرهنگی جوادالائمه(ع) هم کلام شدیم.

برگزاری اردوهای منتظران ظهور از چه زمانی آغاز شده و چه رویکردهایی را دنبال می کند؟

برگزاری اردوهای بزرگ و خانوادگی یکی از فعالیت های دارای سابقه طولانی مدت در هیئت و کانون فرهنگی جوادالائمه(ع) است که با رویکرد محوری فعالیت های فرهنگی و جذب و تثبیت نیروهای جوان از سال ها قبل در این مجموعه برگزار می شود. اردوی بزرگ و خانوادگی به مقصد مسجد مقدس جمکران و شهر مقدس قم نیز یکی از این فعالیت هاست که از بیش از ده سال قبل شکل گرفت و همه ساله جمعی از اعضای کانون توفیق میافتند در شب نیمه شعبان به مسجد مقدس جمکران مشرف شوند و با امام زمان(عج) عهد و پیمان ببندند. البته همان طور که اشاره شد، این برنامه در سنوات قبل همزمان با نیمه شعبان برگزار می شد، اما امسال برای اولین بار همزمان با عید فطر آغاز می شود و از این منظر می توان گفت کار جدیدی است.
درباره رویکرد اردو هم، همان گونه که از عنوان برنامه پیداست، ما به دنبال این هستیم که جمعی الگو از «منتظران ظهور» ارائه دهیم. امروز در عصر غیبت کبری و زمانی که اسلام ناب مورد هجمه همه جانبه نظامی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جریان اسلام آمریکایی و تکفیری با حمایت مستقیم و غیر مستقیم مستکبران و ایادی آن ها قرار گرفته، مسئله مهدویت و اعتقاد به وجود مبارک حضرت حجت(عج) به عنوان یکی از محورهای این هجمه مطرح شده و تمام دستگاه های تبلیغی دشمن در این راستا به کار گرفته شده است. از طرف دیگر عده ای در پوشش تشیع نیز با عقاید منحرف در عمل در جهت تخریب باور به مهدویت راستین و حقیقی حرکت می کنند. در این شرایط همه ما باید ضمن کسب معرفت و عمق بخشی به اعتقاداتمان در زمینه مهدویت و قیام حضرت مهدی(عج)، نسبت به گسترش این فرهنگ نیز گام برداریم.
امروز و در شرایطی که دشمن برای تحریف اسلام ناب و تاثیر بر جوانان مسلمان از هیچ کوششی فروگذار نمی کند و بدترین جنایات را در سوریه و عراق و یمن و جای جای امت اسلامی به منصه ظهور می رساند، ما با حرکت کاروان منتظران ظهور این پیام را صادر می کنیم که همچنان پای ارزش ها ایستاده ایم و آماده هستیم در رکاب منجی عالم بشریت خدمت کنیم. این اردو فرصتی معنوی است که بیش از ۴۰۰ نفر ضمن زیارت مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر حضرت معصومه(س)، ا زبرنامه های فرهنگی و تبلیغی متعدد پیش بینی شده بهره ببرند و معرفتی بیش از پیش نسبت به امام زمانشان کسب کنند. حال آنکه امام صادق(ع) فرمودند: کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است.

چه افرادی در این برنامه شرکت می کنند و چه برنامه هایی برای آن ها پیش بینی شده است.

در این اردو بیش از ۴۰۰ نفر از اعضای شعبه مرکزی، شعب حاشیه شهر و افراد مرتبط با هیئت و کانون فرهنگی جوادالائمه(ع) شرکت می کنند. نکته قابل توجه درباره افراد شرکت کننده نیز این است که بخش قابل توجهی از این افراد زیارت اولی هستند. به این معنا که برای اولین بار به زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران مشرف می شوند.
ما با توجه به تاکیدی که بر برنامه های فرهنگی و تبلیغی در این اردو داشتیم، در کنار موارد مربوط به تدارکات و امور اجرایی، کمیته فرهنگی و محتوایی را در ساختار اجرای برنامه طراحی کردیم و به این ترتیب برنامه های متعددی پیش بینی شد که قرائت دعای ندبه در مسجد مقدس جمکران و تجدید میثاق با امام زمان(عج)، همایش مهدویت، بازدید از مجموعه فرهنگی سعد آباد و جماران، برگزاری جلسات مذهبی با حضور سخنرانان و ذاکران اهل بیت اطهار(ع)، توزیع محصولات فرهنگی، مسابقات فرهنگی، فعالیت های فرهنگی جمعی، اقامه نمازهای جماعت و قرائت ادعیه و زیارت مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر حضرت معصومه(س) ازآن جمله است. درباره تعداد افراد شرکت کننده این نکته را هم باید بگویم که در سنوات قبل ما حد اکثر ۳۱۳ نفر شرکت کننده داشتیم که امسال بیش از ۴۰۰ نفر در اردو شرکت می کنند. این افراد از طریق قطار عازم شهر مقدس قم می شوند و از آنجا به وسیله اتوبوس فرایند اردو ادامه میابد.

مهم ترین اهدافی که کانون جوادالائمه(ع) از برگزاری این اردو دنبال می کند، چیست؟

همانطور که اشاره کردم، ما معتقدیم بهترین راه جذب جوانان در مجموعه های فرهنگی و بهترین بستر برای اثرگذاری بر آن ها، اردوهاست. این اردوها به ویژه زمانی که به صورت خانوادگی و با حضور دوستانه اعضا برگزار می شود، برکات بسیاری به همراه دارد.
حضور این ۴۰۰ نفر در کنار یکدیگر و در بستری که به نام مبارک امام زمان (عج) شکل گرفته است، به نوعی هویت بخشی به خانواده ها و جوانان را نیز در پی دارد؛ هویتی که برگرفته از نام حضرت مهدی(عج) شکل می گیرد و در مدت کوتاه این ده روز به عنوان یک دوره تمرین و امتحان در رفتار و گفتار شرکت کنندگان تجلی میابد.
این اعتقاد راسخ ماست که پیروی واقعی از اهل بیت اطهار(ع) و مکتب اسلام ناب، راه حل تمامی مشکلات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه ماست. این اردو محملی است برای اینکه ما بیشتر با اهل بیت(ع) آشنا شویم و پیروی عملی آن ها باشیم.

چه توصیه هایی به افراد شرکت کننده در اردو دارید؟

من اولا به همه عزیانی که توفیق خدمت گذاری به آن ها را داریم، خیر مقدم عرض می کنم و امیدوارم در این فرصت ۱۰ روزه بهره معنوی حد اکثری را از این فرصت ببرند. توصیه ما هم این است که این اردو به عنوان منتظران ظهور مزین شده و همه ما باید شأن و جایگاه این نام را حفظ کنیم.
اردوی ما یک برنامه فرهنگی و مذهبی است و با خدماتی که برخی مراکز تفریحی ارائه می دهند، تفاوت ماهوی دارد. لذا همه ما باید در این فرصت ده روزه تمرین کنیم تا همه رفتار و گفتار و افکارمان آنگونه باشد که حضرت مهدی (عج) می پسندند. باید یاد بگیریم که در تمام طول زندگیمان کارهایی را که حضرت می پسندند، انجام دهیم و آن رفتاری که مورد پذیرش ایشان نیست را ترک کنیم. امیدواریم این منش از زمان حرکت کاروان در راه آهن با همه اعضا همراه شود و بعد از اردو نیز تا پایان زندگی همراهشان باقی بماند

دکمه بازگشت به بالا