‏خیابانی در مشهد به نام امام جواد (ع) نام‌گذاری می‌شود

مشهد ـ مدیر کانون فرهنگی جواد الائمه(ع) گفت: درخواست شده تا یکی از خیابان‌های متصل به حرم مطهر رضوی به نام امام جواد (ع) نام‌گذاری شود که به زودی این جانمایی اطلاع رسانی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی رجب پور بعدازظهر یکشنبه در نشست خبری تشریح برنامه های ولادت حضرت جوادالائمه در سطح ملی، استانی و شهری اظهار کرد: با توجه به تغییراتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی استان اتفاق افتاده، امیدواری‌های زیادی وجود دارد که از سال ۱۴۰۳، سالروز ولادت امام جواد (ع) به نام روز پسر نام‌گذاری شود.

مدیر کانون فرهنگی جوادالائمه (ع) بیان کرد: شعار محوری «امام جواد (ع)، امام جوان، امام جهاد تبیین» در ۹ ویژه‌برنامه گرامیداشت روز ولادت این امام همام به‌صورت پیوسته دنبال خواهد شد زیرا امام جواد (ع) در زمانه خود به پاسخگویی به شبهات مشهور بود و در زمانه ما هم که در سایه فضای مجازی و ارتباطات فراگیر، فرصت شبهه افکنی در اختیار دشمن قرار گرفته، بیش از پیش این ضرورت وجود دارد که امام جواد (ع) را به‌عنوان یک امام جوان، الگو پاسخگویی به شبهات معرفی کنیم.

وی افزود: طبق یک سنت حسنه و دیرینه، در شب ولادت امام جواد (ع) حرم مطهر رضوی گل‌باران خواهد شد و بر همین اساس، از ساعت ۱۹ سه‌شنبه ۱۱ بهمن‌ماه، زائران و مجاورانی که برنامه اجتماع آن‌ها در عرصه میدان شهدا تدارک دیده شده، به سمت حرم مطهر رضوی حرکت کرده و در مراسم اصلی که به میزبانی رواق دارالهدایه برگزار می‌شود، شاهد گل‌باران باشکوه حرم مطهر رضوی خواهند بود.

نشست علمی، محفل ادبی، مسابقه کتاب‌خوانی

رجب پور با اشاره به برگزاری یک نشست علمی و تخصصی با عنوان «مولود بابرکت» در دانشگاه امام رضا (ع) خاطرنشان کرد: این مراسم در روز ولادت امام جواد (ع) و در ساعت ۱۵ برگزار خواهد شد و با تمرکز بر گزاره مولود بابرکت که فقط در وصف امام جواد (ع) ذکر شده است، کارشناسان و اساتید برجسته کشوری به سخنرانی خواهند پرداخت. علاوه بر این، یک محفل ادبی با عنوان مولود بابرکت در روز پنجشنبه ۱۳ بهمن ساعت ۹:۳۰ صبح به میزبانی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود و به‌موازات آن، در ادامه ویژه‌برنامه‌های فرهنگی ولادت امام جواد (ع)، مسابقه کتاب‌خوانی با محوریت کتاب «مرا با خودت ببر» نوشته مظفر سالاری برگزار و به ۹ برنده این مسابقه، کمک‌هزینه سفر به کاظمین اهدا خواهد شد.

مدیر کانون فرهنگی جوادالائمه (ع) ادامه داد: برپایی ایستگاه‌های صلواتی به مناسبت تقارن ولادت امام جواد (ع) با ایام‌الله دهه مبارک فجر در دستور کار است و تاکنون بیش از ۷۰ مسجد مشهد هم در این جشن بزرگ حضور پیدا می‌کنند. علاوه بر این، قرارگاه‌های مسجدمحور هم در سطح شهر تشکیل می‌شوند تا با استفاده از ظرفیت ائمه جماعات و هیئات امنای مساجد منتسب به امام جواد (ع)، جشن بزرگ ماشین‌نویسی با شعار «جواد (ع)، ابن‌الرضا (ع)» را اجرا کنند.

نام‌گذاری روز ولادت امام جواد (ع) به نام «روز پسر»

وی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین خبرها از نام‌گذاری روز ولادت امام جواد (ع) به نام روز پسر در تقویم رسمی کشور تصریح کرد: با توجه به تغییراتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی استان اتفاق افتاده، امیدواری‌های زیادی وجود دارد که از سال ۱۴۰۳، سالروز ولادت امام جواد (ع) به نام روز پسر نام‌گذاری شود. به‌موازات این، در امتداد نهمین روز از آذر ۱۳۹۹ که به نام روز امام جواد (ع) نام‌گذاری شده، نهمین روز از آذر هر سال به نام روز ارادت به امام جواد (ع) نام‌گذاری خواهد شد و خانواده‌هایی که در این روز، نوزاد پسر خود را به نام جواد نام‌گذاری کنند، می‌توانند با ارسال تصویر شناسنامه فرزندشان به سرشماره ۰۹۱۰۱۱۶۱۷۷۶ در پیامرسان‌های ایرانی، از هدایای متبرک رضوی برخوردار شوند.

رجب پور تأکید کرد: متأسفانه یکی از مطالبات عمده‌ای که از متولیان فرهنگ و مدیریت شهری وجود دارد، این است که متأسفانه در مشهدالرضا (ع) هیچ معبر یا پدیده‌ای در سطح شهر به نام فرزند گرامی امام هشتم (ع) وجود ندارد. بر همین اساس، درخواست شده تا یکی از خیابان‌های متصل به حرم مطهر رضوی به نام امام جواد (ع) نام‌گذاری شود و برای این موضوع هم حدفاصل «میدان بیت‌المقدس تا چهارراه خسروی» یا «چهارراه طبرسی تا پل فجر» به‌عنوان گزینه‌های اصلی این نام‌گذاری مطرح هستند و جانمایی این خیابان، یکی از خبرهای خوبی است که به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

از آذین‌بندی محلات تا پویش «۹ پرس غذای متبرک»

مدیر کانون فرهنگی جوادالائمه (ع) گفت: ویژه‌برنامه‌های زیادی با محوریت راهبردهای اجتماعی در دستور کار قرار گرفته که از جمله می‌توان به مسابقه آذین‌بندی محلات اشاره کرد که ۱۰ رجب تا ۲۲ بهمن، به هر محله که به‌صورت خودجوش، به شکل زیباتری آذین‌بندی کرده و تصویر آن را به سرشماره اعلام‌شده در پیام‌رسان‌های ایرانی ارسال کند، ۹ جایزه ۱۰ میلیون ریالی اهدا خواهد شد.

وی در تشریح جزئیات پویش «۹ پرس غذای متبرک» ابراز کرد: به این دلیل که برخی برنامه‌ها جنبه تبلیغی ترویجی پیدا می‌کند، بر همین اساس از مردم خواسته می‌شود که در پویش ۹ پرس غذای متبرک شرکت کنند و ضمن طبخ این ۹ غذا، آن را میان همسایه‌ها و دوستان و اقوام توزیع کنند. هم‌چنین قبول سرپرستی ۹ کودک بی‌سرپرست یا دانش آموزان بازمانده از تحصیل هم از جمله این برنامه‌هاست.

رجب پور در انتها بیان کرد: برنامه‌های فرهنگی قابل‌توجهی هم در نظر گرفته شده که به‌طور مثال، با هماهنگی اداره کل اوقاف، سازمان تبلیغات اسلامی و مرکز رسیدگی به امور مساجد استان، ائمه جماعات در وقت بین دو نماز به بیان مطالب و معارفی با محوریت امام جواد (ع) می‌پردازند. علاوه بر این، توزیع بسته‌های متبرک، معیشتی و ارزاق در محلات حاشیه شهر، ویژه‌برنامه دیگری است که هم‌زمان با جشن بزرگ میدان شهدا در پهنه‌های مختلف حاشیه شهر مشهد برگزار خواهد شد.

منبع
خبرگزاری مهر

‫۲ دیدگاه ها

  1. چقدر عالی
    امیدوارم همونطور خود حضرت معروف به مولود با برکت هستند ، این نامگذاری هم سرشار از خیر و برکت باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا