گزارش فعالیت موکب الرضا علیه السلام

ایام اربعین حسینی در شهرکاظمین

همه ساله در ایام اربعین حسینی جمعیت میلیونی عاشقان سید و سالار شهیدان دل به طریق عاشقی می سپارند و بزرگترین اجتماعی انسانی عصر حاضر را در لبیک به ندای هل من ناصر ینصرنی سیدالشهدا علیه السلام که از سال ۶۱ هجری تا همیشه تاریخ بر تارک بشریت نقش بسته، به منصه ظهور می رسانند.

در این بین هم گام با افزایش تعداد زائران، جریان خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی که ریشه در فرهنگ ارادتمندی مردمان دیار عراق به ساحت قدسی ائمه معصومین علیهم السلام به ویژه حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام داشته نیز سال به سال بیشتر توسعه میابد و به حمدالله در سال های اخیر بسیاری از نهادها و مجموعه های مردمی از جمهوری اسلامی ایران نیز به این جریان پیوسته اند.

هیئت و کانون فرهنگی جوادالائمه علیه السلام یکی از اولین مجموعه هایی بود که با درک اهمیت و ضرورت حضور در جریان خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی به این عرصه ورود پیدا کرد و از ۵ سال قبل موکبی را به نام مبارک علی ابن موسی الرضا علیه السلام و در جوار مضجع نورانی امامین کاظمین علیه السلام که پدر و فرزند ولی نعمتمان حضرت ثامن الحجج علیه السلام هستند، برپا نمود.

در شرایطی که بسیاری از مجموعه های علاقه مند به خدمت در مسیر تشرف زائران اربعین حسینی بنای خود را بر ایجاد موکب و توسعه خدمات در مسیر نجف به کربلا و یا در شهرهای نجف و کربلا گذاشته بودند، مجموعه جوادالائمه علیه السلام بنا به دلایل ذیل به این تشخیص رسید که می بایست موکبی را در شهر کاظمین برپا نماید و خدمت رسانی به زائران را در این منطقه در دستور کار قرار دهد.

۱-با توجه به تراکم بسیار زیاد مواکب خدمت رسانی عراقی و ایرانی در مسیر نجفی به کربلا، جای خالی مجموعه های خدمت رسان در شهر کاظمین به طور ویژه احساس میشد و هم چنان نیز با وجود توسعه و تجهیز مواکب هم چنان زائران در کاظمین با محدودیت های بسیاری مواجه هستند. نکته قابل توجه آنکه حتی مجموعه های مردمی عراقی در کاظمین نیز عموما خدمات خود را در مسیر نجف به کربلا و شهر کربلا به زائران ارائه می دهند و عملا در منطقه کاظمین خلأ خدمت رسانی به طور مشهود وجود دارد.

۲-جدای از نبود مجموعه های خدمت رسانی، زیر ساخت های خدمت رسانی به زائران نیز در این منطقه محدود می باشد و به هیچ عنوان با تراکم جمعیت زائران اربعین که تقریبا همگی آن ها برای زیارت امامین جوادین علیهم السلام به این منطقه مشرف می شوند، تناسب ندارد.

۳-شرایط منطقه کاظمین از منظر امنیتی نیز با توجه به قرار گرفتن در جوار بغداد پایتخت عراق بسیار حساس است و همواره تهدیدات خاصی در این منطقه وجود دارد.

۴-شرایط آب و هوایی خاص که در مجموع کشور عراق وجود دارد، در منطقه کاظمین نیز برقرار است و به عنوان مثال در سال جاری برخی از روزها دمای هوا به بالای ۵۰ درجه می رسید و این موضوع در وضعیتی که کمبود زیرساخت ها و مجموعه های خدمت رسان در این شهر مشهود است، مسائل حادی را برای زائران به وجود می آورد.

۵-بخش زیادی از زائران به ویژه زائران ایرانی برنامه سفر خود را به گونه ای تنظیم می کنند که یک شب را در کاظمین بمانند و به زیارت مشرف شوند. بر این اساس هر شب حجم بالایی از زائران در این منطقه نیازمند خدمت رسانی هستند و بر این اساس اصل جریان خدمت رسانی موکب هیئت و کانون فرهنگی جوادالائمه علیه السلام نیز به ساعات شب و نیمه شب اختصاص یافت.

بنا بر این با عنایت به موارد فوق مجموعه جوادالائمه علیه السلام که اعضای آن ارادتی خاص به صاحب نام این هیئت و کانون دارند، تصمیم بر آن گرفت که خدمت رسانی به زائران را در منطقه کاظمین دنبال نماید و در سال جاری نیز که پس از دو سال محدودیت های کرونایی مجددا خیل کثیر و بی نظیر زائران مشرف به اربعین حسینی شده بودند، موکب الرضا علیه السلام در کاظمین معلی برپا شد و خدمات مختلفی را با اولویت خدمت اسکان به زائران ارائه نمود که شرح آن در ادامه به حضور تقدیم می گردد.

۱-استقرار گروه پیشرو جهت آماده سازی موکب

گروه پیشرو خادمان موکب هیئت و کانون فرهنگی جوادلائمه علیه السلام در کاظمین معلی یک هفته قبل از گروه اصلی خدمتگزاران در تاریخ ۹ شهریور از مشهد مقدس عازم گردید و از روز ۱۱ شهریور ماه عملیات برپایی و آماده سازی فضای موکب برای خدمت رسانی به زائران را آغاز نمود. در مجموع ۷۰ خواهر و برادر به عنوان خادم موکب الرضا علیه السلام در جریان خدمت رسانی به زائران مشغول شدند. خادمان موکب پیش از تشرف نیز در قالب جلسات توجیهی آموزش داده شده و نکات مهم به ایشان منتقل شده بود.

۲-اسکان زائران

در جوار حرم امامین کاظمین علیهم السلام دو خیابان امام علی علیه السلام و صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وجود دارد که در شارع امام علی علیه السلام مواکب استان خراسان رضوی و در شارع صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف مواکب استان خراسان جنوب مستقر شده بودند. در میان مواکب خیابان امام علی علیه السلام تنها دو موکب خدمت اسکان ارائه می دادند که یکی از آن ها موکب هیئت و کانون فرهنگی جوادالائمه علیه السلام بود. این خدمت از تاریخ ۱۸ تا ۲۸ شهریور (دو روز پس از اربعین حسینی) تداوم داشت و به طور میانگین هر شب بیش از ۱۲۰۰ نفر شامل ۷۰۰ نفر آقا و ۵۰۰ نفر خانم اسکان داده شدند.

۳-تهیه و توزیع آب خنک

یکی از نیازهای اساسی و حیاتی زائران اربعین امسال آب خنک بود که موکب هیئت و کانون فرهنگی جوادلائمه علیه السلام در کاظمین معلی در مجموع بیش از ۵۰ هزار بطری آب معدنی تهیه نمود و با وجود شرایط و سختی های خاص موجود در کشور عراق در ایام اربعین حسینی آن ها صورت خنک در اختیار زائران قرار داد.

۴-تهیه و توزیع چای و شربت

یکی دیگر از خدمات موکب الرضا علیه السلام در کاظمین معلی که با عنایت به تمرکز حضور زائران در ساعات نیمه شب، در این ساعات اتفاق می افتد تهیه و توزیع چای و شربت بود که هر شب از ساعت یک بامداد تا اذان صبح تداوم داشت و در مجموع بیش از ۵۰ هزار لیوان آب و شربت نیز در اختیار زائران عزیز قرار گرفت.

“توزیع چای”

“توزیع شربت”

۵-طبخ و توزیع غذای گرم

هرچند تمرکز خدمت رسانی موکب بر اسکان زائران بود، اما در خصوص تهیه غذای گرم نیز اقداماتی صورت گرفت که از آن جمله می توان به طبخ و توزیع بیش از ۱۰ هزار کباب میان زائران اشاره کرد. علاوه بر این ۵ هزار وعده صبحانه، نهار و شام نیز تهیه و در اختیار زائران قرار گرفت.

“طبخ و توزیع کباب دیگی”

“طبخ و توزیع کباب به سبک عراقی”

۶-خدمات فرهنگی و تبلیغی

خادمان موکب الرضا علیه السلام در کاظمین معلی در کنار خدمات رفاهی و پذیرایی، طراحی و اجرای رویدادهای فرهنگی با رویکرد تعامل مشترک میان شیعیان جهان به ویژه مردم ایران و عراق را در دستورکار قرار دادند. از جمله فعالیت های فرهنگی اجرا شده می توان به برپایی نماز جماعت، پخش و هم خوانی نسخه عربی سرود سلام فرمانده موسوم به سلام یا مهدی همراه با توزیع سربندهای یا مهدی، قرائت زیارت اربعین، دمام زنی وتشرف عزاداران به حرم مطهر، قرائت دعای توس و سایر ادعیه و زیارات و …. اشاره کرد.

“اجرای آیین دمام زنی”

۷-نظافت

نظافت روزانه موکب و اطراف آن در چندین نوبت در هر روز توسط خادمین موکب الرضا

۸-تشرف خادمان به زیارت عتبات و خدمت رسانی در کربلای معلی

خادمان موکب الرضا علیه السلام در کاظمین معلی پس از پایان دوره خدمت رسانی به زیارت اعتاب مقدسه در نجف، کربلا و سامره نیز مشرف شدند و در قالب این جریان نیز فعالیت هایی هم چون برپایی ایستگاه صلواتی و تقدیم شربت به زوار الحسین در شب جمعه و هم چنین رونمایی از نشان ویژه خادم الجواد علیه السلام هیئت و کانون فرهنگی جوادالائمه علیه السلام انجام شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا