اختصاص هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی به خرید آب به همت موکب «امام رضا(ع)»

شبستان از برنامه‌های مواکب‌الاتحاد در اربعین ۱۴۰۰ گزارش می‌دهد

بچه‌های کانون فرهنگی هنری «خادمین جوادالائمه(ع)» با برپایی موکب «امام رضا(ع)» در شهر کاظمین خدمات پذیرایی، اسکان و فرهنگی به زائران اربعین ارائه می‌کنند. اختصاص هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی به خرید آب برای زائران از برنامه‌های اصلی این موکب است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد  خبرگزاری شبستان، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور پیش از شیوع کرونا و لغو سفر اربعین، با مواکب الاتحاد کانون های مساجد در داخل و خارج از کشور خدمات متنوع اعم از فرهنگی هنری، آموزشی، اسکان و پذیرایی و … را به زائران اربعین ارائه می کرد اما در دو سال گذشته و با شیوع کرونا که سبب لغو این سفر در سال ۹۹ و محدود شدن تعداد زائران در سال ۱۴۰۰ شده است، این موکب ها به خدمت رسانی در عرصه های مختلف در داخل کشور پرداخته و منشا آثار و برکات متعدد شده اند. ازجمله این موکب ها، موکب «امام رضا(ع)»، کانون فرهنگی هنری «خادمین جوادالائمه(ع)» خراسان رضوی است که اجازه نداده کرونا فعالیت های این موکب اربعینی را تعطیل کند.

«مهدی رجب پور» با اشاره به محدودیت هایی که در اربعین ۱۴۰۰ برای حضور مواکب حسینی وجود دارد، اظهار کرد: با توجه به عدم امکان همراه بردن وسایل و ملزومات، هوایی بودن سفر و ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی، موکب «خادمین جوادالائمه(ع)» در کنار خدمات فرهنگی و ارائه خدمات اسکان و تغذیه به تناسب شرایط، بر توزیع آب تمرکز دارد.

مدیر موکب «امام رضا(ع)» ادامه داد: هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی با کمک خیران برای تهیه و توزیع آب فراهم شده است و اگر شرایط و امکانات اجازه دهد اقدام به طبخ غذای بیرون‌بر در موکب هم خواهیم کرد البته هنوز در این باره به جمع‌بندی نرسیده ایم.

وی با بیان اینکه موکب  «امام رضا(ع)» از یک هفته قبل از اربعین تا دو روز بعد از اربعین در شهر کاظمین فعال خواهد بود، گفت: ۳۰ خادم موکب را همراهی می کنند که هزینه بین ۷ تا ۸ میلیون تومانی سفر هوایی به اربعین را خودشان تامین می کنند.

رجب پور با بیان اینکه ستاد فهما قرار است در حوزه های فرهنگی هنری به موکب تسهیلاتی را ارائه کند، ابراز کرد: تبلیغات، چاپ بنر، فرهنگسازی اتحاد بین کشورهای اسلامی، کمک به تولید مستند از عملکرد موکب به عنوان مجموعه ای مردمی که از دل مسجد و کانونی مسجدی شکل گرفته و خدماتی که به زائران اربعین ارائه می کند، و … ازجمله این تسهیلات است.

وی درباره فعالیت های موکب «خادمین جوادالائمه(ع)» در سال ۹۹ که سفر اربعین به دلیل شیوع کرونا لغو شد، گفت: انجام فعالیت های جهادی در روستاهای محروم اطراف مشهد و محرومیت زدایی و بازسازی منازل تخریب شده اقشار کم برخوردار، برپایی ایستگاه صلواتی در جوار حرم مطهر رضوی(ع) واقع در خیابان طبرسی، اجرای ۱۰ ویژه برنامه در انتهای ماه صفر همچون اقامه نماز جماعت ظهر روز اربعین و سالروز شهادت امام رضا (ع) و … در داخل کشور انجام شد.

به گفته رجب پور برنامه های اربعین موکب «امام رضا(ع)» در سال ۹۹ نه تنها تعطیل نشد بلکه با جدیت و شور هم دنبال شد، وی در این باره تاکید کرد: اگرچه کرونا مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی را رقم زد و خانواده های بسیاری را داغدار کرد اما حقیقتاً یک فرصت در استفاده از ظرفیت های مردمی بود. چنان که موکب «امام رضا(ع)» با کمک خیران ۵۰۰ میلیون تومان کمک صرف فعالیت های مومنانه شد.

وی درباره برکات برپایی مواکب الاتحاد در کم کردن فاصله های مذهبی و قومیتی جهان اسلام، بیان کرد: موکب «امام رضا(ع)» در سال ۹۸ از مواکب بین المللی بود و فعالیت های مشارکتی با بچه های افغانستان و عراق انجام داد. باید توجه داشت امام حسین (ع) به کشور خاصی اختصاص ندارد امروز که عراق و افغانستان دچار مشکل هستند وحدت لازم است و اربعین ظرفیت بالایی برای تحقق این وحدت دارد.

رجب پور با بیان اینکه کرونا نباید مسجد و هیئت و فعالیت های مذهبی را تعطیل کند، تاکید کرد: می توان با اجرای صحیح دستورالعمل ها به فعالیت های مسجدی ادامه داد چنان که بچه های کانون جوادالائمه (ع) مشهد چنین کرده اند.

منبع
خبرگزاری شبستان
دکمه بازگشت به بالا