موکبی که بچه‌های مسجد برای زائران پدر و پسر امام رضا(ع) برپا می‌کنند

گزارش شبستان از برنامه کانون فرهنگی هنری «جوادالائمه(ع)» برای اربعین؛

رجب‌پور با اعلام برپایی موکب «جوادالائمه(ع)» در کاظمین و به همت بچه‌های مسجد، گفت: اسکان، توزیع میان‌وعده و اجرای برنامه‌های فرهنگی محورهای خدمت‌رسانی این موکب در طول ۱۰ روز برپایی است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان،، بچه های مسجد با محوریت کانون های فرهنگی هنری در طول سال هایی که پیاده‌روی اربعین تبدیل به فرهنگ شده و توانسته جمعیت چند میلیونی را با خود همراه کند به طرق مختلف در این حماسه نقش آفرینی کرده اند، از اجرای برنامه های فرهنگی هنری همچون سرود در مسیر پیاده روی گرفته تا برپایی موکب های اسکان و پذیرایی از زائران حسینی(ع).

کانون فرهنگی هنری «جوادالائمه(ع)» مشهد مقدس ازجمله کانون های فعال این عرصه است که برای ششمین سال در ایام اربعین حسینی موکب «جوادالائمه(ع)» را در شهر کاظمین به منظور میزبانی از زائران اربعین برپا می کند.

امسال اربعین متفاوتی را شاهدیم

«مهدی رجب‌پور» با اشاره به حضور پرشور مردم در اربعین امسال پس از دو سال توقف ناشی از شیوع کرونا، اظهار کرد: امسال بر عطش مردم برای زیارت اربعین افزوده شده و قطعاً اربعین متفاوتی را شاهد خواهیم بود که در یک دهه اخیر می تواند بی‌نظیر باشد.

مدیر کانون فرهنگی هنری جوادالائمه(ع) مشهد درباره چرایی انتخاب شهر کاظمین برای برپایی موکب بچه های مسجد، گفت: ما با این نگاه و باور که امام رضا(ع) به عنوان ولی نعمت ما ایرانیان توقع دارند به زائران پدر و پسرشان خدمت رسانی ویژه داشته باشیم شهر کاظمین را که مرقد و بارگاه مطهر امام کاظم(ع) و امام جواد(ع) در آنها واقع شده، برای برپایی موکب و خدمت به زائران اربعین انتخاب کرده ایم.

اعزام کاروان به نام حضرت رقیه(س)

وی درباره روند اجرای برنامه های این موکب، گفت: گروه پیشرو موکب ۹ شهریور ماه در چهارشنبه‌ای امام رضایی به سمت مرز حرکت کرده است؛ هر سال کاروان بچه های مسجد جوادالائمه(ع) به نام یکی از اهل بیت(ع) نامگذاری می شوند، امسال این کاروان به نام حضرت رقیه(س) تشکیل و راهی کاظمین شده است.

خدمت ۱۰ روزه به زائران در کاظمین

رجب پور در ادامه بیان کرد: با توجه به تغییرات ناشی از تعطیلی دو روزه مرزها، موکب جوادالائمه(ع) از جمعه ۱۸ شهریور، یک هفته قبل از اربعین تا ۲۸ شهریور به زائران  خدمت رسانی می کند؛ این ۱۰ روز قطعی است اما اگر زودتر بارها از مرز رد شود ممکن است خدمت رسانی های موکب زودتر آغاز شود.

اسکان؛ اولویت اول موکب

وی درباره خدمات موکب جوادالائمه(ع) در شهر کاظمین، ابراز کرد: اسکان روزانه دو هزار نفر از زائران برادر و هزار نفر از زائران خواهر، اولویت خدمات موکب است چون بیشتر زائران اربعین قبل یا بعد از پیاده روی به ویژه در شب یا سحر به کاظمین مشرف می شوند و تامین محل اسکان و استراحت برای آنها ضرورت دارد.

ارائه خدمات فرهنگی بچه های مسجد به زائران

رجب‌پور با بیان اینکه پذیرایی میان وعده به ویژه با چای، شربت و آب معدنی دیگر اولویت خدمت رسانی موکب جوادالائمه(ع) به زائران اربعین است، تاکید کرد: محور سوم خدمات موکب ارائه خدمات فرهنگی مذهبی به زائران است، تلاش داریم همانطور که در مسیر نجف به کربلا مداحان و گروه های فرهنگی حضور دارند و برنامه توسل و سخنرانی و مرثیه خوانی برگزار می کنند، موکب جوادالائمه(ع) نیز در کاظمین این قسم برنامه ها را داشته باشد.

مدیر کانون فرهنگی هنری جوادالائمه(ع) مشهد از اقامه باشکوه نماز ظهر اربعین همراه با قرائت زیارت اربعین و عزاداری به همت موکب جوادالائمه(ع) خبر داد و بیان کرد: هزینه برپایی و خدمت رسانی موکب جوادالائمه(ع) توسط بچه های مسجد، هیئت و کانون فرهنگی هنری جوادالائمه(ع) تامین می شود؛ ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، آستان قدس رضوی و مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان رضوی نیز با ما در این باره همکاری مطلوبی دارند.

رجب پور درباره تعداد خادمانی که در موکب جوادالائمه(ع) خدمت رسانی می کنند، تصریح کرد: حضور ۷۰ خادم از برادران و خواهران را در موکب پیش بینی کرده ایم، ۴۰ نفر ثابت و ۳۰ نفر شناور هستند؛ تلاش شده این خادمان دارای تخصص هایی همچون پرستار، آرایشگری، آشپزی، خیاطی، لوله‌کشی و … باشند تا نیازهای موردنیاز موکب و زائران در موارد نیز تامین شود.

وی اضافه کرد: موکب جوادلائمه(ع) بچه های مسجد در شارع امام علی(ع) برپا می شود که زائران می توانند به سهولت از حرم امامین جوادین(ع) باب امام علی(ع) برای حضور در آن اقدام کنند.

رجب‌پور با اشاره به آغاز برنامه های کانون فرهنگی هنری جوادالائمه(ع) برای دهه پایانی ماه صفر به ویژه ایام شهادت امام رضا(ع) بلافاصله پس از اربعین حسینی، خاطرنشان کرد: خوشبختانه به لطف خدا، این کانون مسجدی از نظر نیروی انسانی غنی است، و لذا تیم خدمات اربعین ما با گروهی که برنامه های دهه پایانی صفر را پیش می برند، متفاوت هستند و گروهی تازه‌نفس عهده دار این برنامه ها خواهند شد.

رجب پور در پایان خاطرنشان کرد: علاقمندان به مشارکت مالی در فعالیت های موکب جوادالائمه(ع) و خدمت به زائران امام حسین(ع) می توانند کمک های خود را به شماره کارت ۵۰۲۹۰۸۷۰۰۱۰۷۴۱۷۱ به نام هیئت جوادالائمه(ع) واریز کنند.

منبع
خبرگزاری شبستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا