روایتی از کار‌های خیرخواهانه  که نشانی از ارادت مشهدی‌ها به فرزند امام هشتم (ع) است

ارادت مشهدی‌ها به فرزند امام هشتم (ع) «نذر نهم» را رقم زده است که با توسل به جوادالائمه (ع) این نذر ادا می‌شود. توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان، سرکشی به کودکان کار تحت پوشش، حمایت تحصیلی از دانش آموزان بازمانده از تحصیل، کمک به ازدواج آسان، حمایت برای رهایی از اعتیاد و آزادسازی زندانیان بخشی از اقداماتی است که از برکت نذر نهم انجام می‌شود.

محدثه شوشتری | شهرآرانیوز؛ ارادت مشهدی‌ها به فرزند امام هشتم (ع) «نذر نهم» را رقم زده است که با توسل به جوادالائمه (ع) این نذر ادا می‌شود. توزیع بسته‌های معیشتی بین نیازمندان، سرکشی به کودکان کار تحت پوشش، حمایت تحصیلی از دانش آموزان بازمانده از تحصیل، کمک به ازدواج آسان، حمایت برای رهایی از اعتیاد و آزادسازی زندانیان بخشی از اقداماتی است که از برکت نذر نهم انجام می‌شود. مجموعه این اقدامات با مشارکت مردمی و کمک خیران و زیر پرچم توسل به جوادالائمه از سوی کانون فرهنگی مسجد جوادالائمه (ع) صورت می‌پذیرد.

با فرا رسیدن میلاد جوادالائمه (ع)، نذر نهم این روز‌ها در تکاپو برای به پا داشتن جشن‌های میلاد و یاری بیشتر نیازمندان است. در همین باره با مسئول هیئت و کانون فرهنگی مسجد جوادالائمه (ع) که پایه و اساس نذر نهم را این کانون گذاشته است و این طرح را اجرا می‌کنند، گفتگو می‌کنیم. مهدی رجب پور می‌گوید: نذر نهم را در روز‌های نهم هر ماه ادا می‌کنیم. در عین حال با توجه به فرا رسیدن میلاد امام جواد (ع)، به طور ویژه در این مناسبت این نذر با مشارکت مردم و خیران پرشورتر اجرا می‌شود.

ازدواج آسان برای ۳۴۰ زوج نیازمند

مسئول هیئت و کانون فرهنگی مسجد جوادالائمه (ع)، ازدواج آسان را یکی از اقدمات اجرایی این کانون ذکر می‌کند و توضیح می‌دهد: یکی از حساسیت‌های کانون جوادالائمه شناسایی دقیق زوج‌های نیازمند و زوج‌هایی است که ازدواج هدفمند داشته اند. در همین راستا تاکنون ۳۴۰ زوج را در بحث کمک به تهیه جهیزیه و برگزاری مراسم حمایت کرده ایم. از آنجایی که پیمایش درستی در شناسایی زوج‌های مناسب و نیازمند داشتیم، خوشبختانه همه آن‌ها ازدواج پایدار داشتند و فقط یک مورد به طلاق انجامیده است.

آزادی ۱۹ زندانی و حمایت پس از آزادی

رجب پور آزادسازی زندانیان را از دیگر اقدامات کانون جواد الائمه (ع) با مشارکت مردم می‌داند و می‌گوید: ما در این کانون تنها به آزادسازی زندانیان اعتقادی نداریم، زیرا آزادسازی بدون حمایت ممکن است دوباره افراد را به چرخه باطل برگرداند؛ لذا زندانیانی را که کمک می‌کنیم برای آزادی، پس از زندان نیز آن‌ها را حمایت می‌کنیم تا به زندگی عادی بازگردند.
به گفته وی، کانون جواد الائمه (ع) برای اقدامات خود چه در زمینه آزادسازی زندانیان و چه حمایت برای ازدواج آسان، پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی را در مسیر اجرای اقدامات به کار می‌گیرد تا کمک‌های مالی اثربخش‌تر باشند.

مجموعه‌های مردمی باید مردمی بمانند

مسئول هیئت و کانون فرهنگی مسجد جوادالائمه (ع) در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره اینکه منابع مالی این کانون فقط از کمک‌های مردمی است یا از نهاد‌ها و مجموعه‌های دولتی نیز انتظار کمک دارند، پاسخ می‌دهد: ما معتقدیم که مجموعه‌های مردمی باید مردمی بمانند. برای همین تلاش کردیم که اقداماتمان با کمک‌های مردمی صورت پذیرد. در عین حال از مجموعه‌های اداری تقاضا داریم که در بخش‌های فرهنگ سازی به ما کمک کنند. به طور نمونه از شهرداری می‌خواهیم در اکران‌های شهری و فرهنگ سازی کمک کند.

مجموعه آستان قدس هم ارتباط خوبی با کانون داشته و در برخی اقدامات کمک حال ما بوده است. به طور نمونه طرح فرزندان آسمانی را سال گذشته اجرا کردیم که در این طرح افرادی که روز میلاد امام جواد (ع) متولد شده بودند و نام جواد بر آن‌ها نهاده شده بود، بسته هدایایی با مشارکت آستان قدس دریافت کردند. در مجموع ۱۰۰ خانواده استنادات شناسنامه فرزندان خودشان را که در روز میلاد امام جواد (ع)، اسم این امام را بر ایشان گذاشته بودند، ارسال و هدایا را دریافت کردند.

پویش نام گذاری روز میلاد امام جواد (ع) به عنوان روز پسر

رجب پور در ادامه سخنان خود از طرح پیشنهادی این کانون برای نام گذاری میلاد امام جواد (ع) به عنوان روز پسر خبر می‌دهد و می‌گوید: برای خیلی از مناسبت‌ها در تقویم روزی داریم. به عنوان مثال روز جوان، روز دختر، روز مرد، روز زن، روز دانش آموز و …، اما برای روز پسر در تقویم روزی ثبت شده نداریم. پیشنهاد کانون ما این بود که میلاد امام جواد (ع) به عنوان روز پسر نام گذاری شود. در همین زمینه یک پویش راه اندازی کردیم تا یک مطالبه همگانی صورت پذیرد.

از نذر اهدای خون تا طرح مائده آسمانی

مسئول هیئت و کانون فرهنگی مسجد جوادالائمه (ع) همچنین از نذر اهدای خون به عنوان یکی دیگر از نذر‌های ادا شده در این کانون می‌گوید و می‌افزاید: با توجه به اینکه در ایام کرونا قرار داشتیم و میزان ذخایر خون مشهد کاهش یافت، در چند بازه مختلف نذر اهدای خون را نیز به عنوان یک کار نیک و خیر، با هدف کمک به بیماران نیازمند به خون، اجرا کردیم.

طرح مائده آسمانی دیگر طرحی است که رجب پور هدف از اجرای آن از سوی کانون فرهنگی مسجد جوادالائمه (ع) را کمک به نیازمندان می‌داند و می‌گوید: در این طرح از خانواده‌های مشهدی که مشارکت دارند، خواستیم تا ۹ پرس غذا به نیت نذر برای امام نهم (ع) تدارک ببینند و توزیع این ۹ پرس غذا ابتدا با اولویت نیازمندان همسایه و محله باشد و اگر نیازمندی در محله نداشتند، به افرادی که کانون معرفی می‌کند، اعطا کنند.

 

جشن‌های پر شور میلاد امام نهم (ع) در مجاورت بارگاه امام هشتم (ع)

و اما برگزاری جشن‌های پرشور میلاد امام نهم (ع)، از دیگر اقدامات اجرایی کانون فرهنگی مسجد جوادالائمه (ع) است که در این روز‌ها حال و هوای دیگری به مشهد داده است. مشهد الرضا (ع) در میلاد فرزند امام رضا (ع) غرق نور و شادی است. بخشی از اقدامات کانون جواد الائمه برگزاری همین جشن‌ها با نورافشانی و راه اندازی کاروان‌های خودرویی و موتوری است. به گفته رجب پور، برای شادی میلاد امام جواد (ع) از میدان شهدا کاروان‌های خودرویی آذین بندی شده راه افتادند.

منبع
موسسه فرهنگی شهرآرا
دکمه بازگشت به بالا