آیت الله علم الهدی : دوران زندگی امام جواد(ع) بیشترین توسعه برای شیعه رقم خورد

همزمان با سالروز ولادت امام جواد(ع) جمعی از خانوادهای هیئت و کانون فرهنگی جوادالائمه(ع)در ادامه سلسله برنامه های جشن های ولادت امام جواد (ع) با حضرت آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد مقدس دیدار کردند.

 آیت الله علم الهدی در این دیدار ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت جوادالائمه(ع) و تقدیر از فعالیت های صورت گرفته در راستای بزرگداشت این مناسبت در هیئت و کانون فرهنگی جوادالائمه(ع)، گفت: یکی از رسوم قدیم مشهدی ها این بود که مراسم ولادت امام جواد(ع) را بسیار پرشور تر و با عظمت تر از سایر ائمه برگزار می کردند که با تغییر نسل ها و تاثیر جریانات فرهنگی کل کشور، این مهم امروز کمتر اهمیت داده می شود .

حضرت آیت الله علم الهدی ادامه داد: مردم مشهد در گذشته معتقد بودند امام رضا(ع) در ایام میلاد امام جواد(ع) که اولین فرزندشان متولد شده بود، بیش از هرلحظه دیگر شاد و مسرور هستند و بر همین اساس برنامه های میلاد امام جواد(ع) را حتی از خود میلاد امام رضا(ع) پرشورتر برگزار می کردند .

وی با اشاره به فرزندان حضرت امام رضا(ع) تصریح کرد: یک فرزند پسر در شهرقزوین و یک فرزند دختر در شهراصفهان نام برده شده برای ایشان دارای قبر و بارگاه هستند .

نماینده ولی فقیه دراستان خراسان رضوی  با اشاره به فضائل مادر حضرت جوادالائمه(ع) گفت: مادر امام جواد(ع) بسیار فاضله و کم نظیر بود و پس از حضرت معصومه(س) شخص دوم خاندان اهل بیت در آن زمان به شمار می رفت .

وی ادامه داد: حضرت ریحانه مادر امام جواد(ع) از کشور های دیگر به عنوان کنیز وارد مدینه شده بود و حضرت امام رضا(ع) وی را خریده و آزاد و پس از آن با ایشان ازدواج کردند و به دلیل علاقه وافر ایشان را خیزران به معنای خوش اندام و بلندقامت صدا می زدند .

آیت الله علم الهدی در ادامه با اشاره به ویژگی زندگی امام جواد(ع) افزود: حضرت جوادالائمه(ع) در سن ۸سالگی به امامت رسیدند و در ۱۳ سال امامت و پیگیری مجاهدانه ایشان، حرکت انقلابی امام رضا(ع) به بارنشست و بیشترین توسعه شیعه نسبت به زمان سایر ائمه رقم خورد تا جایی که پس از آن دیگر هیچ حکومتی نمی توانست با آن ها مقابله کند .

وی با اشاره به توطئه مامون و ازدواج دختر او با حضرت که منجر به حضور حضرت جواد(ع) در دربار شد، گفت: در فاصله زمانی کمی ایشان با حضرت سمانه مادر امام هادی ازدواج نمودند و در مکان منزل ایشان امور مربوط به امامت را دنبال می کردند تا ام فضل در بایکوت سیاسی و خبری باشد .

امام جمعه مشهد در پایان خطاب به اعضای هیئت جوادالائمه(ع) خاطرنشان کرد: اگر بناست گروهی به امام جواد(ع) نسبت داده شود، باید دنباله رو سیره زندگی ایشان در زندگی خود باشند .

وی ادامه داد: همان طور که امام جواد(ع) به عنوان بازمانده انقلاب حضرت رضا(ع)، اقدامات ایشان را کامل فرمودند، شما نیز باید انقلاب اسلامی را توسعه دهید .

در ابتدای این دیدار مهدی رجب پور مسئول هیئت و کانون فرهنگی جوادالائمه(ع) در سخنانی ضمن اشاره به برنامه های ویژه ایام میلاد امام جواد (ع)، تصریح کرد: یکی از مهم ترین این برنامه ها مراسم گلباران حرم مطهر رضوی بود که همزمان با شب میلاد و با حضور خیل ارادتمندان و علاقه مندان ساحت قدسی اهل بیت اطهار(ع) در مسیر میدان شهدا ت حرم مطهر رضوی برگزار شد.

دکمه بازگشت به بالا