مشهد در تدارک برگزاری جشن‌های ولادت جوادالائمه(ع)

ویژه‌برنامه‌های ولادت امام‌ محمدتقی(ع) و نام‌گذاری روز پسر در نشستی با حضور اصحاب رسانه اعلام شد

مرتضی محمدپور –  چهارشنبه، ۱۲‌بهمن، امسال اگرچه به‌عنوان نخستین روز از دهه فجر نام‌گذاری شده، اما ولادت امام‌جواد(ع) نیز بر میمنت و سرور این روز افزوده است. به مناسبت همین تقارن فرخنده، هیئت و کانون مسجد جوادالائمه(ع) که در سراسر کشور به‌دلیل میدان‌داری در برنامه‌های مناسبتی این روز مشهور است، بار دیگر میزبان نشست خبری اعلام برنامه‌های گرامیداشت سالروز ولادت ابن‌الرضا(ع) بود.

از گل‌باران حرم‌رضوی تا مسابقه کتاب‌خوانی
مهدی رجب‌پور، مدیر کانون فرهنگی جوادالائمه، در این نشست با اشاره به شعار محوری «امام‌جواد(ع)، امام جوان، امام جهاد تبیین» در ۹ ویژه‌برنامه گرامیداشت روز ولادت این امام همام، تأکید کرد که امام‌جواد(ع) در زمانه خود به پاسخگویی به شبهات مشهور بود و در زمانه ما هم که در سایه فضای مجازی و ارتباطات فراگیر، فرصت شبهه‌افکنی در اختیار دشمن قرار گرفته است، بیش‌از‌پیش این ضرورت وجود دارد که امام‌جواد(ع) را به‌عنوان یک امام جوان، الگوی پاسخگویی به شبهات معرفی کنیم.
به گفته او، طبق یک سنت حسنه و دیرینه، در شب ولادت امام‌جواد(ع) حرم‌مطهر‌رضوی گل‌باران خواهد شد و بر‌همین‌اساس از ساعت ۱۹ سه‌شنبه، ۱۱ بهمن‌ماه، زائران و مجاورانی که برنامه اجتماع آن‌ها در عرصه میدان شهدا تدارک دیده شده است، به سمت حرم‌مطهر‌رضوی حرکت می‌کنند و در مراسم اصلی که به میزبانی رواق دارالهدایه برگزار می‌شود، شاهد گل‌باران باشکوه حرم‌مطهر‌رضوی خواهند بود.
مدیر کانون فرهنگی جوادالائمه(ع) به برگزاری یک نشست علمی و تخصصی با عنوان «مولود بابرکت» در دانشگاه امام‌رضا(ع) اشاره کرد؛ مراسمی که در روز ولادت امام‌جواد(ع) و در ساعت ۱۵ برگزار خواهد شد، با تمرکز بر گزاره مولود بابرکت که فقط در وصف امام‌جواد(ع) ذکر شده است، کارشناسان و اساتید برجسته کشوری به سخنرانی خواهند پرداخت.
او افزود: به ‌تازگی از کتاب داستانی «مرا باخودت ببر»، نوشته استاد مظفر سالاری، رونمایی شده است و اکنون به مناسبت فرارسیدن روز ولادت امام‌جواد(ع)، مسابقه کتاب‌خوانی با محوریت این کتاب برگزار خواهد شد تا برگزیدگان از ۹ کمک‌هزینه سفر به کاظمین برخوردار شوند.

بولوار «امام جواد(ع)»، زینت‌بخش مشهدالرضا(ع)
رجب‌پور با اشاره به برپایی ایستگاه‌های صلواتی به مناسبت هم‌زمانی این مراسم با ایام‌ا… دهه مبارک فجر و مشارکت بیش از هفتاد مسجد مشهد در این جشن بزرگ، از تشکیل قرارگاه‌های مسجدمحور در شهر خبر داد که با استفاده از ظرفیت ائمه جماعات و هیئات امنای مساجد منتسب به امام‌جواد(ع)، جشن بزرگ ماشین‌نویسی را با شعار «جواد(ع)، ابن‌الرضا(ع)» اجرا می‌کنند.

نام‌گذاری ولادت امام‌جواد(ع) به عنوان روز «پسر» از سال ۱۴۰۳
آن‌طور که مدیر کانون‌فرهنگی جوادالائمه(ص) به‌عنوان برگزارکننده آیین‌های بزرگداشت روز ولادت امام‌جواد(ع) تأکید داشت، با توجه به تغییراتی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی استان اتفاق افتاده است، امیدواری‌های زیادی وجود دارد که از سال ۱۴۰۳، سالروز ولادت امام‌جواد(ع) به عنوان روز پسر نام‌گذاری شود و بر‌همین‌اساس، در امتداد نهمین روز از آذر ۹۹ که به نام روز امام‌جواد(ع) نام‌گذاری شد، نهمین روز از آذر هر سال به نام روز ارادت به امام‌جواد(ع) نام‌گذاری خواهد شد و خانواده‌هایی که در این روز، نوزاد پسر خود را به نام جواد نام‌گذاری کنند، می‌توانند با ارسال تصویر شناسنامه فرزندشان به سرشماره ۰۹۱۰۱۱۶۱۷۷۶ در پیام‌رسان‌های ایرانی، از هدایای متبرک رضوی برخوردار شوند.
وی به‌عنوان یک مطالبه از متولیان فرهنگی مشهدالرضا(ع) و مدیران شهر درخواست کرد تا یکی از خیابان‌های متصل به حرم‌مطهر‌رضوی به نام امام‌جواد(ع) نام‌گذاری شود.
رجب پور ادامه داد: حدفاصل «میدان بیت‌المقدس تا چهارراه خسروی» یا «چهارراه طبرسی تا پل فجر» به‌عنوان گزینه‌های اصلی این نام‌گذاری مطرح هستند و جانمایی این خیابان، یکی از خبرهای خوبی است که به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.
به گفته وی، برگزاری محفل شعر مولود بابرکت در روز پنجشنبه، ۱۳‌بهمن، ساعت ۹:۳۰ صبح به میزبانی سازمان تبلیغات اسلامی، مسابقه آذین‌بندی محلات و اجرای پویش «۹ پرس غذای متبرک» از دیگر ویژه‌برنامه‌های ولادت امام‌جواد(ع) در مشهد خواهد بود.

دانلود فایل PDF

 

دانلود فایل PDF

منبع
شهرآرا نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا